De cui-bonovraag als leidraad voor het komend decennium

Gert de Jong 2019

"Op 15 september 2018 was het tien jaar geleden dat de Lehman bank viel, wat wel wordt gezien als het begin van de financiële crisis. Daarna zijn er heel veel maatregelen genomen om iets soortgelijks te voorkomen. Deze maatregelen spelen zich vooral af op het gebied van regelgeving. De periode na 2008 zou dan ook gerust het decennium van compliance genoemd kunnen worden. Dat die regelgeving malversaties, misstanden, fraude zou kunnen voorkomen is inmiddels euvel gebleken. Na een decennium van compliance hebben we daarom nu een decennium van moraliteit nodig", betoogt Gert de Jong (Hogeschool van Amsterdam) in een blog op het New Financial Forum.

"Die moraliteit moet zich laten leiden door de focus op het algemeen belang en de zogenoemde cui-bonovraag. Cui bono staat voor: voor wie is dit goed, wie heeft hier belang bij, wiens belang is hiermee gediend? Ik wil het belang van moraliteit illustreren, of liever: plaatsen tegenover de witwasaffaire van ING. Helaas lagen ook andere voorbeelden voor het oprapen. Een bloemlezing van rapportages van AFM over de grote(re) accountantskantoren (de ‘Foute Vier’) was ook mogelijk geweest."

"De casus ING is bijzonder illustratief omdat het de rol van compliance en het gebrek aan moraliteit laat zien. Nog even een korte schets: eind september 2018 kwam het bericht naar buiten dat ING een boete van 775 miljoen kreeg opgelegd, omdat het jaren achtereen betrokken was bij witwaspraktijken. NRC berichtte in een artikel van 28 september 2018 (De witwasjagers van ING: geen ervaring, geen financiële achtergrond) dat ING wel degelijk een complianceafdeling heeft, waar mensen financiële transacties analyseren op dubieuze zaken. Echter: de afdeling was betrekkelijk klein (15 mensen) met te weinig ervaring (lees: naar verhouding goedkope arbeidskrachten). Daarbij hadden de medewerkers prestatiesdoelen of targets. Zouden ze een dossier uitgebreider willen analyseren, dan zouden ze de targets niet halen. Tot slot had ING een soort alarmsysteem dat signalen afgaf bij verdachte transacties. Dat stond echter zo afgesteld, dat er nooit meer dan drie signalen per dag doorkwamen: de rest werd genegeerd."

 Lees HIER de hele blog van Gert de Jong.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ING schrapt ook laatste restje rente voor kleine spaarders

ING schrapt ook laatste restje rente voor kleine spaarders

Particuliere klanten ontvangen van ING vanaf 1 januari 2022 geen rente meer over saldo’s tot en met 100.000 euro per rekening. Dit is nu nog 0,01 procent....

Aegon en NN: lokale schuldenprojecten maken mensen financieel zelfredzamer

Aegon en NN: lokale schuldenprojecten maken mensen financieel zelfredzamer

Drie op de vier deelnemers van de onderzochte lokale armoede- en schuldenprojecten geven aan na afloop financieel zelfredzamer te zijn. Dit blijkt uit vijfjarig...

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Steeds meer mensen en bedrijven raken in Nederland in geldproblemen en de coronacrisis heeft dit alleen nog maar onderstreept....

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ook ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

ING: woningnood zet rem op het leven

ING: woningnood zet rem op het leven

Door de onbetaalbaarheid van woningen wordt samenwonen, het stichten van een gezin uitgesteld. Bovendien geeft één op de vijf starters aan door de...

Europese banken doorstaan stresstesten

Europese banken doorstaan stresstesten

Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar...

ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt

ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt

Het afgelopen kwartaal is het vertrouwen in de woningmarkt verder gestegen, zo laat het ING Woningbericht weten. Wel beïnvloedt de verwachting dat de hypotheekrente...