Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Euro's 500 via Pixabay

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich wel eens zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, tegenover zeven procent in 2023. 

Van de 1.372 ondervraagden zegt 98 procent dat zij de maandlasten van hun aflossingsvrije hypotheek op dit moment probleemloos kunnen dragen. Twee procent komt net rond en een heel klein deel komt wel eens tekort. En ook over het aflossen van de hypotheekschuld van de aflossingsvrije hypotheek(delen) aan het einde van de looptijd zijn mensen positiever. Waar in 2016 nog zestig procent van de ondervraagden zei de restschuld (waarschijnlijk) af te kunnen lossen, is dat in 2023 ruim twee derde. 

Een kwart van de ondervraagden gaf aan de looptijd van hun aflossingsvrije hypotheek al te hebben verlengd. De looptijd vroegtijdig verlengen geeft zekerheid, vooral met de pensioendatum in zicht. Toch heeft 60 procent van de ondervraagden die mogelijkheid (nog) niet overwogen. Slechts een op de tien ondervraagden ervoer drempels bij het vroegtijdig verlengen van de looptijd van hun aflossingsvrije hypotheek. 

De afgelopen vijf jaar zijn 1.680.000 klanten benaderd door hun hypotheekaanbieders om inzicht te geven in de risico’s van een aflossingsvrije hypotheek in hun specifieke situatie. Zo’n 30 procent van de door Eigen Huis ondervraagden is benaderd door hun geldverstrekker. Hoewel zij over het algemeen positief zijn over het contact, heeft slechts een op de drie behoefte aan verdere contactmomenten in de komende jaren. 

Bijna de helft van de ondervraagden heeft in de afgelopen jaren tussentijds afgelost, waardoor hun hypotheekschuld minder is geworden. Dat zorgt voor lagere maandlasten en maakt huiseigenaren veel minder kwetsbaar bij rentestijgingen of eventuele toekomstige waardedalingen. Ook de sterk gestegen huizenprijzen geven veel huiseigenaren een veilig gevoel.

 

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Eigen Huis: "Huiseigenaren financieren hypotheekrenteaftrek straks zelf"

Eigen Huis: "Huiseigenaren financieren hypotheekrenteaftrek straks zelf"

Huiseigenaren financieren de hypotheekrenteaftrek straks zelf. Dat concludeert Vereniging Eigen Huis op grond van onderzoek dat zij door SEO heeft laten doen. Eigen...

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Een woningverkoper die bij overdracht geen definitief energielabel overhandigt, loopt volgens Vereniging Eigen Huis kans op een boete van 435 euro. Tot 1 november...

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Huiseigenaren die nog in 2021 een (hybride) warmtepomp gaan installeren of al hebben geïnstalleerd, kunnen volgens Eigen Huis het beste in 2022 de subsidie...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...