Eenvoudige aanpassingen voorkomen burn-out millenial

Smartphone bed via Pixabay

Relatief kleine aanpassingen zorgen voor een vermindering van burn-out gerelateerde klachten met betrekking tot slaap en stress. Dit blijkt uit onderzoek van Interpolis onder millennials. De verzekeraar: "Zo zorgen het verwijderen van overbodige apps van de smartphone, en warm douchen voor het slapengaan, voor een uitgeruster gevoel en een vermindering van de mate waarin stress wordt ervaren." Eén op de vier millennials ervaart dusdanig ernstige mentale klachten dat zij daardoor in hun dagelijks leven worden belemmerd. Begin vorig jaar was dit nog één op de vijf.

Interpolis onderzoekt sinds 2018 hoe het aantal millennials met burn-out klachten kan worden teruggedrongen. Het afgelopen jaar ontwikkelde de verzekeraar verschillende initiatieven en experimenten om meer zicht te krijgen op de effecten van het gebruik van de smartphone, en de rol van slaap. Interpolis rapporteert nu de eerste uitkomsten van deze experimenten. Doel is om in 2020 te komen tot 20 procent minder burn-out gerelateerde klachten onder millennials.

De Digital Detox Challenge maakt millennials bewust van het effect van minder smartphonegebruik. Voor start van de Detox geeft 65 procent van de respondenten aan dat de smartphone een ‘(zeer) grote rol’ speelt in hun leven. Na de Detox is dit 23 procent. Ook geeft vijftien procent van de deelnemers vooraf aan (zeer) gestresst te zijn als gevolg van hun smartphone. Na afloop geldt dit nog voor slechts zeven procent. Deelnemers aan de Digital Detox Challenge zijn van plan de tips die effect hadden, blijvend toe te passen. Zo geeft 96 procent aan apps te verwijderen die niet of nauwelijks worden gebruikt, wil 93 procent een telefoonloze date/avond erin te houden en wil zelfs 58 procent van de millennials de smartphone vaker slechts voor de helft opladen.

Ongeveer de helft van de deelnemers aan de Slaap Challenge geeft aan na de opdrachten meer uitgerust te ontwaken (47 procent). Het aantal respondenten dat vooraf aangeeft ‘(zeer) vermoeid’ te zijn, daalt na de Challenge sterk van 42 naar negentien procent. Deelnemers aan de Slaap Challenge zijn van plan de tips die effect hadden, blijvend toe te passen. Zo geeft 99 procent aan opgeruimde kamers te willen houden, 95 procent een to do lijstje te blijven gebruiken om piekeren te voorkomen, en wil 93 procent niet (meer) snoozen in de ochtend.


Reactie toevoegen

 
Chantal Vergouw verlaat Interpolis

Chantal Vergouw verlaat Interpolis

Chantal Vergouw is voorgedragen om per 1 juni toe te treden tot de Raad van Bestuur van KPN. Zij werkt sinds medio 2016 bij Achmea als divisievoorzitter van Interpolis....

Hera Zelfverzekerd nu ook voor werknemers en DGA’s.

Hera Zelfverzekerd nu ook voor werknemers en DGA’s.

Vanaf nu is Hera Zelfverzekerd ook beschikbaar voor werknemers en DGA’s. In september introduceerde Hera dit product al voor de zzp’er. De verzekering...

Interpolis: meer inbraken tijdens carnaval

Interpolis: meer inbraken tijdens carnaval

Dit carnavalsweekend neemt het aantal inbraken met een kwart toe. Daarmee laten de inbraakcijfers in de carnavalsgemeenten voor het eerst sinds de lockdown weer...

Interpolis: parttime ondernemen in opkomst

Interpolis: parttime ondernemen in opkomst

Van de mensen die in de afgelopen vijf jaar een eigen onderneming gestart zijn, is 70 procent dit gestart tijdens of na de pandemie in 2020. Daarbij geeft 29 procent...

Interpolis verwacht verdubbeling aantal inbraken rondom kerst

Interpolis verwacht verdubbeling aantal inbraken rondom kerst

Tijdens de kerstdagen worden per dag 49 procent meer inbraken verwacht dan tijdens de dagen voor kerst. Dat blijkt uit de InbraakBarometer van Interpolis. Over heel...

Fors meer juridische geschillen in aanloop naar Black Friday

Fors meer juridische geschillen in aanloop naar Black Friday

Het aantal juridische geschillen tussen consumenten en webshops laat ten opzichte van 2021 een verdriedubbeling zien, dat blijkt uit cijfers van verzekeraar Interpolis....

Lancering SharePeople Lang en eigen arbodienst

Lancering SharePeople Lang en eigen arbodienst

SharePeople heeft SharePeople Lang gelanceerd, waarbij zzp’ers het risico op arbeidsongeschiktheid onderling opvangen tot aan de AOW-leeftijd. SharePeople...

"Zorg bij mkb over conflcten over hogere salarissen"

"Zorg bij mkb over conflcten over hogere salarissen"

Mkb'ers zoeken steeds vaker nieuwe werknemers onder ouderen en mensen met een beperking en hebben tegelijkertijd zorgen over mogelijke conflicten met de huidige...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

“Waken voor een najaar met toenemend verzuim”

“Waken voor een najaar met toenemend verzuim”

Interpolis constateert een flinke toename van het aantal verzuimmeldingen en roept op aandacht te houden voor maatregelen tegen corona. René Voets, directeur...