Enno Wiertsema (Adfiz): "De wereld op zijn kop"

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Adfiz-directeur Enno Wiertsema noemt het in zijn maandcolumn de wereld op zijn kop dat de financieel adviseur straks moet uitleggen wat een directe verzekeraar allemaal niet doet voor zijn klant. Wiertsema: "Hoewel ik nog steeds niet geloof dat consumenten (door actieve provisietransparantie, red.) nu opeens en masse hun adviseur het hemd van het lijf gaan vragen over de diensten waar ze allemaal recht op hebben, zie ik wél kansen voor de adviseurs die uit eigen beweging nóg nadrukkelijker en duidelijker gaan uitleggen wat ze allemaal doen voor hun klanten. En juist daarin zit de meerwaarde van onafhankelijk financieel advies.

Irriterende kiezel

"Tegelijk blijft er één hele grote ‘maar’ in de regels voor wat betreft het belang van de consument. Een kiezel in mijn schoen die me dagelijks irriteert. Want is het niet een ontzettende misser als deze wetgeving het tot de taak van de adviessector maakt om uit te moeten leggen wat directe verzekeraars allemaal niet doen? En wat dat voor de consument betekent als hij schade heeft of er iets in zijn persoonlijke situatie verandert? Dat is toch de wereld op zijn kop. Mijn grootste zorg gaat trouwens uit naar de consumenten die niet bij een adviseur aankloppen. Wie vertelt het hen? 

"Ik blijf het dan ook onbegrijpelijk vinden dat directe verzekeraars niet transparant hoeven te zijn over het ontbreken van dienstverlening bij hun product. Want aangezien een directe verzekeraar veel waardevolle diensten niet verleent, heeft die verzekeraar geen enkele prikkel om er zelf over te beginnen.  

"Consumenten worden dus niet gewezen op het ontbreken van waardevolle dienstverlening. Ze worden zowel over de kosten als over de inhoud van dienstverlening van directe verzekeraars door deze nieuwe wetgeving op het verkeerde been gezet. Dat kan toch nooit de bedoeling van deze hele exercitie zijn geweest? En aangezien niets erop wijst dat dit in de definitieve tekst opeens wél geregeld wordt, zullen directe verzekeraars dit zelf op moeten pakken. Zonder te jeremiëren over de wenselijkheid of uitvoerbaarheid ervan, maar omdat het in het belang is van de consument. "

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 9 november 2023

Ik las in AM , dat dhr. Wiertsema er een soort van zin in heeft om de provisietransparantie met zijn tool uit te gaan leggen bij de klanten. Het is bekend, dat ik er helemaal geen zin in heb en ik denk ook niet, dat veel klanten er bij mij om vragen. Het is een non discussie, temeer daar verzekeraars zelf niets hoeven te doen wanneer zij direct bij de klant hun verzekeringen slijten.

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...

VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie

VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie

Zes op de tien respondenten was het eens met de stelling van vorige week: 'Hypotheekrenteaftrek en jubelton vergroten kloof tussen arm en rijk in de samenleving'....

Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie

Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie

Minister Hoekstra geeft adviseurs en bemiddelaars twee jaar om zich in te schieten op actieve transparantie. De minister: “Ik ben het met de AFM eens dat de...

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur...

Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen

Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen

De kosten voor adviseurs en bemiddelaars van actieve provisietransparantie belopen miljoenen, becijfert de minister bij het ontwerp Wijzigingsbesluit financiële...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer

Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer

Actieve provisietransparantie komt dichterbij. Minister Hoekstra heeft het ontwerp van het Wijzigingsbesluit financiële markten 2021 waarin actieve provisietransparantie...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept adviseurs op nu al werk te maken van actieve provisietransparantie. Sonneveld in zijn maandcolumn...

Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

In een boodschap aan adviseurs geeft directeur Cas Verhage van Nh1816 de rode kaart aan het nieuwste plan inzake provisietransparantie: nominaal per product per...