Financiële dode hoek

Barbara Baarsma 2015

Het merendeel van de Nederlanders is niet klaar voor een financieel gezonde toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank dat is uitgevoerd door het Nibud.

“In een periode waarin de overheid meer financiële zelfredzaamheid van haar burgers vraagt, vind ik het zorgwekkend dat minder dan de helft van de respondenten zichzelf het meest verantwoordelijk voelt voor de financiële situatie na pensioen," aldus prof. Barbara Baarsma, directeur kennisontwikkeling Rabobank. "Zeker als mensen eerder met pensioen willen en nu de AOW-leeftijd omhoog gaat, moeten mensen zich realiseren dat zelf vermogen opbouwen nodig is om dat mogelijk te maken."

Het onderzoek toont aan dat Nederlanders onvoldoende bewust zijn van hun eigen verantwoordelijkheid voor hun financiële toekomst. Zo blijkt dat een op de vijf huizenbezitters zich niet realiseert dat een aflossingsvrije hypotheek ook een keer moet worden afgelost. Daarnaast schatten jongeren (18 - 34 jaar) de verwachte AOW-leeftijd verkeerd in. De huidige dertigers krijgen naar verwachting vanaf hun 71ste AOW. Twee jaar later dan hun eigen inschatting (69,1 procent).

Financiële dode hoek

Uit het onderzoek komt naar voren dat drie op de vijf Nederlanders geen geld opzij zet voor een eigen woning, studie, arbeid, pensioen en zorg. Bijna de helft (48 procent) van de 2.040 ondervraagden geeft echter wel aan ongerust te zijn over hun financiële toekomst. Veel Nederlanders die zich financieel zouden kunnen voorbereiden op toekomstige uitgaven, doen dit dus in de praktijk niet. "Een groot deel van de Nederlanders heeft dus een ‘financiële dode hoek'", aldus Rabobank.

Mensen die wél vermogen opbouwen, doen dit voornamelijk om de studie van hun kinderen te kunnen betalen (46 procent), de hypotheek af te lossen (34 procent) of om hun pensioen aan te vullen (32 procent). Doelen waar nauwelijks geld voor opzij wordt gezet zijn toekomstige zorgkosten (84 procent), bijscholing (92 procent) en het overbruggen van een periode van werkloosheid (82 procent).



 

Reactie toevoegen

 
Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis Hypotheek Verstrekkers 2022 gewonnen. Naast Obvion waren ook Rabobank en Regiobank genomineerd. De drie verstrekkers danken de...

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Via de Rabo App kunnen klanten inzicht krijgen in hun energieverbruik. De app staat in verbinding met de slimme meter en geeft niet alleen aan wat een huishouden...

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank zijn genomineerd voor de Gouden Spreekbuis. Blauw Research voert dit jaar voor de 25ste keer de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers...

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabobank heeft in samenwerking met Figlo een digitale lichte tool voor financiële planning ontwikkeld, die aan alle internetbankierende klanten vanaf achttien...

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

Dit jaar worden huizen nog duurder, volgend jaar vlakken de prijzen af, aldus economen van RaboResearch in het Kwartaalbericht Woningmarkt. Ze zeggen er wel bij...

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

“De verbetering van de economie in 2021 biedt geen garantie voor dit jaar", zegt Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van de Rabobank bij de presentatie...

Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan

Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan

Rabobank heeft het bestaande adviesplatform vervangen door het Personal Finance Platform van Omniplan. Met dit nieuwe platform kunnen klanten een keuze maken om...

Het vuur van... Rita de Graauw

Het vuur van... Rita de Graauw

(Uit VVP 6-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...