Fred de Jong: een betere reputatie begint bij jezelf

Fred de Jong 2018

"Als onderzoeker kom ik op vele plekken en ontmoet ik veel verschillende personen, zowel binnen als buiten de financiële sector. Wat mij daarbij opvalt, is dat er vaak negatief over financieel adviseurs wordt gesproken. En dat de financieel adviseurs niet worden gezien als een belangrijk kanaal bij de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, schuldenproblematiek, financiële zelfredzaamheid of de impact van de digitale samenleving. Hoe kan dat sentiment positief worden omgebogen?", zo vraag onderzoeker Fred de Jong zich af in zijn nieuwste blog op het New Financial Forum.

Volgens De Jong is het belangrijk om overtuigd te zijn van de waarde van je eigen dienstverlening. "Waarom zijn klanten tevreden over je dienstverlening, welk probleem los je voor ze op en waarom willen ze daarvoor betalen (let op, ook bij provisie betaalt de klant voor jouw diensten!)? Weet dat er steun is vanuit de wetenschap, waar verschillende keren een positief verband is aangetoond tussen het krijgen van advies en het vertonen van gezond financieel gedrag. Als je zelf overtuigd bent van je toegevoegde waarde is het makkelijker om die boodschap concreet te maken en te communiceren."

Enkele maanden terug publiceerde De Jong, samen met Alwin Oerlemans, een artikel over de financieel regisseur als oplossing voor de maatschappelijke uitdaging van financiële zelfredzaamheid. "Naast de vele positieve feedback, reageert een deel van het intermediair (bij monde van de CFD) met de hakken in het zand. Er wordt dan niet ingehaakt op het invullen van een behoefte bij de klant, maar alleen op de eventuele consequenties voor het eigen verdienmodel. Als het intermediair het eigen verdienmodel boven het klantbelang stelt, verandert de reputatie natuurlijk nooit. De juiste volgorde zou moeten zijn: eerst waarde toevoegen en dan geld verdienen."

In zijn blog gaat De Jong in op issues als zorgplicht en actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen en geeft hij suggesties hoe de financieel adviseur ervoor kan zorgen dat hij wel gezien gaat worden als onderdeel van de oplossing bij de grote maatschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan. Lees HIER zijn hele blog.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerbrand - De procesfabriek 18 december 2018

Wederom een mooie en terechte toevoeging van Fred aan de discussie. Kijk zeker ook naar zijn eerdere blogs en onderzoeken. Voorwaarts is de richting en niet achterwaarts met de hakken in het zand.

Meer over
Waardering centraal in zomereditie New Financial Magazine

Waardering centraal in zomereditie New Financial Magazine

Waardering. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Als er één ding...

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

De zesde Dag van het Topadvies heeft als missie een bijdrage te leveren aan het verder future proof maken van het maatschappelijk ongelooflijk relevante adviesvak...

Zesde Dag van het Topadvies: de adviessector als great place to work

Zesde Dag van het Topadvies: de adviessector als great place to work

De zesde Dag van het Topadvies heeft als missie het adviesvak een welverdiend podium te geven én een bijdrage te leveren aan het verder future proof maken...

Executive Program Betekenisvol Financieel Adviseren in september van start

Executive Program Betekenisvol Financieel Adviseren in september van start

In september gaat het Executive Program 'Betekenisvol Financieel Adviseren' van start, een programma samengesteld door de Erasmus Universiteit Rotterdam en programmadirecteur...

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in...

Fred de Jong: "Laat nu zien waar je staat als beroepsgroep"

Fred de Jong: "Laat nu zien waar je staat als beroepsgroep"

Laat je expertise zien. Dat is een van de lessen uit de corona-crisis die onderzoeker Fred de Jong aan financieel adviseurs meegeeft in een blog. De Jong: "Zoals...

Femke Bakker (Turien): "Cruciaal voor bedrijven om je MVO-beleid volledig te omarmen"

Femke Bakker (Turien): "Cruciaal voor bedrijven om je MVO-beleid volledig te omarmen"

“Ik ben er van overtuigd dat de ‘sustainable revolution’ zich verder doorzet en grote impact zal hebben op alle aspecten van bedrijfsvoering. Gezien...

Hypotheekgesprek gaat niet over hypotheek

Hypotheekgesprek gaat niet over hypotheek

Een hypotheekgesprek gaat niet over een hypotheek. De klant wil prettig wonen en leven. Ik word erg vrolijk van adviseurs die de emotie van een woningaankoop perfect...

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

De intermediaire markt krimpt in aantal kantoren. Op dit moment zijn er nog net iets meer dan 6.000 intermediairs actief. Hoewel ze allemaal te boek staan als...

Sessie: leren van ondernemerssuccessen én -valkuilen

Sessie: leren van ondernemerssuccessen én -valkuilen

'Winnen, verliezen, opstaan en weer doorgaan; de belangrijkste lessen voor (advies)ondernemers'. Onder deze titel organiseert de Stichting New Financial Forum op...