Fred de Jong: een betere reputatie begint bij jezelf

Fred de Jong 2018

"Als onderzoeker kom ik op vele plekken en ontmoet ik veel verschillende personen, zowel binnen als buiten de financiële sector. Wat mij daarbij opvalt, is dat er vaak negatief over financieel adviseurs wordt gesproken. En dat de financieel adviseurs niet worden gezien als een belangrijk kanaal bij de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, schuldenproblematiek, financiële zelfredzaamheid of de impact van de digitale samenleving. Hoe kan dat sentiment positief worden omgebogen?", zo vraag onderzoeker Fred de Jong zich af in zijn nieuwste blog op het New Financial Forum.

Volgens De Jong is het belangrijk om overtuigd te zijn van de waarde van je eigen dienstverlening. "Waarom zijn klanten tevreden over je dienstverlening, welk probleem los je voor ze op en waarom willen ze daarvoor betalen (let op, ook bij provisie betaalt de klant voor jouw diensten!)? Weet dat er steun is vanuit de wetenschap, waar verschillende keren een positief verband is aangetoond tussen het krijgen van advies en het vertonen van gezond financieel gedrag. Als je zelf overtuigd bent van je toegevoegde waarde is het makkelijker om die boodschap concreet te maken en te communiceren."

Enkele maanden terug publiceerde De Jong, samen met Alwin Oerlemans, een artikel over de financieel regisseur als oplossing voor de maatschappelijke uitdaging van financiële zelfredzaamheid. "Naast de vele positieve feedback, reageert een deel van het intermediair (bij monde van de CFD) met de hakken in het zand. Er wordt dan niet ingehaakt op het invullen van een behoefte bij de klant, maar alleen op de eventuele consequenties voor het eigen verdienmodel. Als het intermediair het eigen verdienmodel boven het klantbelang stelt, verandert de reputatie natuurlijk nooit. De juiste volgorde zou moeten zijn: eerst waarde toevoegen en dan geld verdienen."

In zijn blog gaat De Jong in op issues als zorgplicht en actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen en geeft hij suggesties hoe de financieel adviseur ervoor kan zorgen dat hij wel gezien gaat worden als onderdeel van de oplossing bij de grote maatschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan. Lees HIER zijn hele blog.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerbrand - De procesfabriek 18 december 2018

Wederom een mooie en terechte toevoeging van Fred aan de discussie. Kijk zeker ook naar zijn eerdere blogs en onderzoeken. Voorwaarts is de richting en niet achterwaarts met de hakken in het zand.

Meer over
BrightPensioen en BLG Wonen winnaars Positive Finance Award 2019

BrightPensioen en BLG Wonen winnaars Positive Finance Award 2019

BrightPensioen en BLG Wonen zijn de winnaars van de Positive Finance Award 2019. BrightPensioen in de categorie Proven en BLG Wonen met de huurverklaring in de...

Wint BrightPensioen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Wint BrightPensioen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

BrightPensioen is een van de genomineerden voor de Positive Finance Award 2019, die wordt uitgereikt op 31 oktober 2019 in Gouda. Bepaal wie de winnaar wordt en...

Wint Perfect Day de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Wint Perfect Day de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Perfect Day Cyber security is een van de genomineerden voor de Positive Finance Award 2019, die wordt uitgereikt op 31 oktober 2019 in Gouda. Bepaal wie de winnaar...

Wint BLG wonen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Wint BLG wonen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

BLG wonen is een van de genomineerden voor de Positive Finance Award 2019, die wordt uitgereikt op 31 oktober 2019 in Gouda. Bepaal wie de winnaar wordt en stem...

Jaap Godrie op Positive Finance Day 2019

Jaap Godrie op Positive Finance Day 2019

Naast de inspirerende sprekers Pleun Lauwerier (Ben & Jerry’s), Astrid Elburg (organisatieadviseur), Kaj Morel (Zaak van Betekenis) en Amba Zeggen (Risk...

Beroepseer: trots op je vak

Beroepseer: trots op je vak

(door Fred de Jong, onderzoeker) Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van...

De rol van jongeren in de betekeniseconomie

De rol van jongeren in de betekeniseconomie

"'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’ luidt een bekend Nederlands gezegde. De gedachte erachter is gemakkelijk te begrijpen. De jongeren van nu vormen de...

Call to action documentaire ‘Normal is over’ urgenter dan ooit

Call to action documentaire ‘Normal is over’ urgenter dan ooit

“De call to action is urgenter dan ooit”, aldus filmmaker Renée Scheltema bij de vertoning van de nieuwe versie van de speelfilmdocumentaire ‘Normal...

Waarom vergroenen niet lukt...

Waarom vergroenen niet lukt...

"Consumenten willen graag vergroenen. Banken willen ook graag dat hun klanten vergroenen. Ze introduceren speciale groenleningen met een extra scherpe rente en/of...

Amba Zeggen bij Joris Luyendijk: Eureka! Ze bestaan echt...

Amba Zeggen bij Joris Luyendijk: Eureka! Ze bestaan echt...

"Was het niet die sympathieke Archimedes die zei: ‘Ik kan de aarde verplaatsen met een kleine inspanning?’ Nou, dat is precies de potentie van de volgende...