Fred de Jong: een betere reputatie begint bij jezelf

Fred de Jong 2018

"Als onderzoeker kom ik op vele plekken en ontmoet ik veel verschillende personen, zowel binnen als buiten de financiële sector. Wat mij daarbij opvalt, is dat er vaak negatief over financieel adviseurs wordt gesproken. En dat de financieel adviseurs niet worden gezien als een belangrijk kanaal bij de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, schuldenproblematiek, financiële zelfredzaamheid of de impact van de digitale samenleving. Hoe kan dat sentiment positief worden omgebogen?", zo vraag onderzoeker Fred de Jong zich af in zijn nieuwste blog op het New Financial Forum.

Volgens De Jong is het belangrijk om overtuigd te zijn van de waarde van je eigen dienstverlening. "Waarom zijn klanten tevreden over je dienstverlening, welk probleem los je voor ze op en waarom willen ze daarvoor betalen (let op, ook bij provisie betaalt de klant voor jouw diensten!)? Weet dat er steun is vanuit de wetenschap, waar verschillende keren een positief verband is aangetoond tussen het krijgen van advies en het vertonen van gezond financieel gedrag. Als je zelf overtuigd bent van je toegevoegde waarde is het makkelijker om die boodschap concreet te maken en te communiceren."

Enkele maanden terug publiceerde De Jong, samen met Alwin Oerlemans, een artikel over de financieel regisseur als oplossing voor de maatschappelijke uitdaging van financiële zelfredzaamheid. "Naast de vele positieve feedback, reageert een deel van het intermediair (bij monde van de CFD) met de hakken in het zand. Er wordt dan niet ingehaakt op het invullen van een behoefte bij de klant, maar alleen op de eventuele consequenties voor het eigen verdienmodel. Als het intermediair het eigen verdienmodel boven het klantbelang stelt, verandert de reputatie natuurlijk nooit. De juiste volgorde zou moeten zijn: eerst waarde toevoegen en dan geld verdienen."

In zijn blog gaat De Jong in op issues als zorgplicht en actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen en geeft hij suggesties hoe de financieel adviseur ervoor kan zorgen dat hij wel gezien gaat worden als onderdeel van de oplossing bij de grote maatschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan. Lees HIER zijn hele blog.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerbrand - De procesfabriek 18 december 2018

Wederom een mooie en terechte toevoeging van Fred aan de discussie. Kijk zeker ook naar zijn eerdere blogs en onderzoeken. Voorwaarts is de richting en niet achterwaarts met de hakken in het zand.

Meer over
Wie voedt de koning op?

Wie voedt de koning op?

"In de vrije markt zijn consumenten heilig. Bedrijven doen alles om hen te paaien en tegemoet te komen. De klant is koning en de koning wil je niet kwijtraken als...

Is modelmatige taxatie een oplossing?

Is modelmatige taxatie een oplossing?

"Consumenten willen graag zo min mogelijk eigen middelen inbrengen en dit wordt bereikt door een taxatiewaarde gelijk aan de koopsom. Maar wordt een hogere waarde...

NFM: "Zet de pet op van toekomstige generaties"

NFM: "Zet de pet op van toekomstige generaties"

"Bedrijven, medewerkers, aandeelhouders, klanten, politiek zouden veel meer de pet moeten op durven zetten van toekomstige generaties: wat hadden we vijftig jaar...

Hoe waarde financieel advies beter te benutten als adviseur

Hoe waarde financieel advies beter te benutten als adviseur

"Dit jaar ga ik het hebben over de waarde van financieel advies in een veranderende markt en leg ik uit hoe je die waarde richting je klanten beter kunt benutten."...

Lees maar, er staat wat er staat

Lees maar, er staat wat er staat

In de financiële sector gebruiken we nog altijd woordcombinaties die we beter niet meer kunnen gebruiken, zegt Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO) in een...

"Ga als financiële sector meer in dialoog met de samenleving"

"Ga als financiële sector meer in dialoog met de samenleving"

“Iedereen kan een bijdrage leveren aan een betere financiële wereld. Als iedereen gaat doen wat hij of zij binnen de eigen invloedssfeer wél kan...