NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Podcast Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners in transitietijd’. Willem Vreeswijk (stichting New Financial Forum) en Ron van Es (School for Purpose Leadership) gaan met hem in gesprek over de kracht van familiebedrijven en hun intrinsieke maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Familiebedrijf De Goudse viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Geert Bouwmeester (55) is er “extreem” trots op. Hij is de derde generatie Bouwmeester die aan het roer staat van De Goudse en wat hem betreft komt er vroeg of laat een vierde generatie. “De Goudse is in het verleden een jaar of tien niet door een Bouwmeester bestuurd en dat is uiteraard prima. Ook in de toekomst zal dat ongetwijfeld weer voorkomen. Wil je de waarden van een echt familiebedrijf niet verliezen dan zullen niet alleen maar externe bestuurders aan het roer moeten staan. Ik zie wel potentieel binnen onze familie, ook al is het aan hen en aan De Goudse om op termijn de juiste afwegingen te maken.”

Bouwmeester trad in 2005 in dienst bij De Goudse. Daarvoor maakte hij – na de studie Verzekeringseconomie aan de Erasmus Universiteit – carrière bij Stad Rotterdam (tegenwoordig a.s.r.). Sinds 2009 maakt hij deel uit van de Raad van Bestuur en sinds 2017 is hij bestuursvoorzitter. “Een familiebedrijf is per definitie een duurzaam bedrijf. Bij De Goudse focussen we ons niet op kortetermijngewin, zoals beursgenoteerde bedrijven wel vaak doen, maar sturen we op klanttevredenheid en op klantrelevantie. Uiteraard moet je geld verdienen, anders kun je niet leven, maar het is niet onze primaire drijfveer. Voor familiebedrijven is het doodnormaal om ook goed voor je omgeving te zorgen. Het is zelfs zo vanzelfsprekend dat familiebedrijven het er vaak niet eens over hebben. Dat geldt ook voor ons. Medewerkers stellen nog wel eens de vraag: wat doen we eigenlijk op maatschappelijk gebied? De Goudse doet ongelooflijk veel, we schreeuwen het alleen niet van de daken, zelfs niet naar onze eigen medewerkers.” 

Luis in de pels. Zo betitelt Bouwmeester De Goudse graag in de verzekeringsbranche. “Heerlijk om de strijd aan te binden met beursgenoteerde verzekeraars als a.s.r. en Nationale-Nederlanden. En in de meeste sectoren lukt ons dat vrij goed en maken we het hen erg lastig. Met ons zaakschadebedrijf zie ik echter nog wel uitdagingen.”

Bouwmeester is groot fan van Sparta. De vergelijking met De Goudse is snel gemaakt. “Ook Sparta maakt het de grote clubs vaak knap lastig.” En met een glimlach. “Zeker sinds wij weer hoofdsponsor zijn. En wie weet. In Engeland is het Leicester ook gelukt om kampioen te worden.”  

Luister HIER naar de podcast met Geert Bouwmeester.

Luister ook naar eerdere afleveringen in deze podcastserie. In deel 1 spraken Ron van Es en Willem Vreeswijk met Peter van Geijtenbeek van Turien & Co./AnsvarIdéa) over onder meer duurzaamheid en solidariteit, in deel 2 met Faisal Setoe (HDI Global Specialty) over diversiteit en inclusie en deel 3 met Ron Bavelaar (Univé) over waarden als menselijkheid, solidariteit, behulpzaamheid en toegankelijkheid.

In deze serie gaat we in gesprek met gepassioneerde beleidsbepalers uit de financiële sector waarbij wezenlijke vragen worden gesteld over de rol van financiële dienstverleners in de samenleving. Niet om definitieve antwoorden te geven, maar om met elkaar oplossingsrichtingen te verkennen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ad. Bouwmeester, oud-directeur De Goudse, overleden

Ad. Bouwmeester, oud-directeur De Goudse, overleden

Ad. Bouwmeester, voormalig directeur van De Goudse Verzekeringen, is zaterdag op 90-jarige leeftijd overleden. Hij stierf na een kort ziekbed in zijn woonplaats...

Zevende Positive Finance Day: de kracht van de onderstroom

Zevende Positive Finance Day: de kracht van de onderstroom

MaatschapWij organiseert op 13 maart 2025 in Zeist, samen met Dazure, de zevende Positive Finance Day met als thema: De kracht van de onderstroom. Het is het eerste...

De Goudse: definitief akkoord beleggingsverzekeringen

De Goudse: definitief akkoord beleggingsverzekeringen

De Goudse heeft een definitief akkoord bereikt met de belangenorganisaties ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, de Consumentenbond en Wakkerpolis....

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

Intermediair, maak je rol zo groot mogelijk

Intermediair, maak je rol zo groot mogelijk

(Uit VVP 5-6 2024) Financieel advies blijft bestaan, en past zich telkens aan de omstandigheden aan. Maar het intermediair moet zijn diensten helder profileren....

Wat als ik niét wil verkopen?

Wat als ik niét wil verkopen?

Overnamespecialist BHB Dullemond legde in haar door De Goudse geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag het accent juist niet op overnemen en fuseren. Het...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

Podcast pensioen en financiële zelfredzaamheid van vrouwen

Podcast pensioen en financiële zelfredzaamheid van vrouwen

CNV en The Female Fix hebben in samenwerking met het ABP een podcastreeks gemaakt over pensioen en financiële zelfredzaamheid van vrouwen. De podcastreeks bestaat...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...