"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

Rob Mulder

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee worden de verouderde algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren op de belangrijkste punten 'gerepareerd'.

Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en VastgoedPRO hebben met ingang van 1 juni de voorwaarden voor makelaarsdiensten verbeterd. "Dat was nodig omdat de vorige voorwaarden waren verouderd. Het was onder meer niet meer duidelijk wat een makelaar precies doet en wat het kost."

VEH en Consumentenbond: "We hebben de NVM en VBO gevraagd ook mee te doen met de nieuwe voorwaarden. Dat doen ze vooralsnog niet. Maakt u gebruik van een VBO- of NVM-makelaar en wilt u wél de verbeterde voorwaarden, print ons ‘reparatieformulier’ en ga daarmee naar uw makelaar."
In de nieuwe voorwaarden die de consumentenorganisaties met VastgoedPRO zijn overeengekomen is "volstrekt helder geregeld wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar ontvangt voor zijn inspanningen. Daartoe zijn naast de algemene voorwaarden een modelopdracht opgesteld en een prijslijst. Op die manier wordt het voor consumenten gemakkelijker om offertes van makelaars te vergelijken. Ook zijn de algemene voorwaarden in begrijpelijke taal opschreven zodat de meeste consumenten de betekenis daarvan kunnen doorgronden. Vaktermen en juridisch jargon zijn uit de voorwaarden verdwenen. Tenslotte zijn inhoudelijke verbeteringen overeengekomen met VastgoedPRO over de gevolgen van bijzondere situaties die kunnen voorkomen zoals een echtscheiding of overlijden aan de kant van de opdrachtgever".

 

Makelaar verschuilt zich achter ‘maatwerk’
Rob Mulder, directeur belangenbehartiging van VEH: “Ook de minister heeft er naar aanleiding van vragen in de Tweede Kamer op aangedrongen dat makelaars duidelijk zijn over hun tarieven. Zij verschuilen zich nu te vaak achter het argument dat het werk van een makelaar ‘maatwerk’ betreft. Daarnaast worden consumenten regelmatig verrast met bijkomende kosten die de makelaar in rekening brengt maar waarover helemaal geen afspraken zijn gemaakt."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Eerlijk Bieden-pilot geslaagd

Eerlijk Bieden-pilot geslaagd

Zowel makelaars als consumenten zijn volgens VBO en Eerlijk Bieden tevreden over het gebruik van het online verkoopsysteem die het koopproces voor de consument transparanter...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

VBO en platform ‘Eerlijk Bieden’ starten samenwerking voor een transparanter koopproces

VBO en platform ‘Eerlijk Bieden’ starten samenwerking voor een transparanter koopproces

VBO en Eerlijk Bieden, software en keurmerk voor makelaars, zijn een samenwerking aangegaan om het koopproces voor de consument transparanter en eerlijker te maken....

Nijboer: "Oneerlijke biedingspraktijken bij woningen strafbaar stellen"

Nijboer: "Oneerlijke biedingspraktijken bij woningen strafbaar stellen"

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer stelt dat de oneerlijke biedingspraktijken op woningen strafbaar gesteld moeten worden. Nijboer deed dit in de uitzending van Radar maandagavond...