Geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen

Discussie

Veertig procent van 101 stemmers sluit met de klant een nazorgovereenkomst in aanvulling op de wettelijk voorgeschreven nazorg. Dat is de uitkomst van de VVP-poll van afgelopen week. Er zijn dus redelijk wat adviseurs die zo'n overeenkomst hebben. Maar minstens zo interessant is de conclusie dat een meerderheid zo'n overeenkomst niet heeft. Niet iedereen lijkt (al) overtuigd van nazorg als verdienmodel.

De nieuwe stelling dan: 'Ik heb er geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen'. Langzaam aan wennen adviseurs aan het idee dat zij op enig moment de provisie op schadeverzekeringen zullen moeten laten zien aan de consument. Maar dan wel graag als percentage, liever niet als bedrag. Hoe denkt u daarover? Doe weer mee en stem!

Stemmen kan HIER

Weer een goede week gewenst!

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 27 januari 2020

Ik kwam op een gegeven moment tot de ontdekking dat ik me drie slagen in de rondte werkte voor een - volgens mij dan- wel erg beperkte beloning. Enig onderzoek leidde tot de conclusie dat ik veel klanten had die op provisiebasis wel heel erg weinig bijdroegen, maar regelmatig wel veel werk opleverden. Hoe vervelend en on-sociaal ook, ik heb zes jaar geleden gekozen voor een abo systeem met een minimale maandbijdrage voor nieuwe relaties. Ook vanwege de verwachting dat de provisie veel eerder transparant zou worden, en dat onze grote vrienden de verzekeraars dan niet zouden nalaten te vertellen dat het directe kanaal bij hen "gratis" is. Voorzichtige niet statistische conclusie: een groot aantal mensen met een smalle beurs ziet af van onze diensten. Maar niet allemaal! Een aantal mensen wil helemaal niets betalen, die ben je altijd kwijt. De mensen met de dikke portemonnee betalen een stuk minder. Uitleg van de werkwijze kost tijd en moeite, dat moet je wel willen. Economisch gezien: dalend klanten aantal, stijgende omzet. Gratis tip: ga niet met de huidige klantenkring aan de slag. Veel tijd en resultaat vrijwel 0. Ik ben het met Van der Velden eens dat de provisie solidariteit in zich draagt, maar ik verwacht dat de klanten die "te veel" betalen, dit niet uit solidariteit zullen willen blijven doen. Je kan prima je dienstverlening uitleggen, en wie daar niets voor over heeft is geen relatiemateriaal, maar onderlinge solidariteit lijkt me op dit vlak een brug te ver. Ik troost me met de gedachte dat wijziging van het systeem dit niet mijn wens is, maar is aangejaagd door consumentenbonden, TV programma's, politieke nitwits en toezichthouders.

W van der Velden - Van der velden Assurantie, Hypotheek en Pensioen adviseurs 24 januari 2020

Ik heb er wel problemen mee, Het provisie systeem en verzekeren is vooral sociaal, Sterkere klant, betalen mee aan de klanten met een smallere beurs, Daar is niets mis mee. Prettig weekend,

Frank Postel - Heuven Advies 20 januari 2020

Waarom iets veranderen als het goed werkt. Dont fix it, if it isn't broken. De simple risk schade markt werkt goed, geen perverse prikels, dus waarom..??

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 20 januari 2020

Geen enkel probleem om € 0,00 door te geven. Ik heb geen producten met provisie en als ik overneem als intermediair dan alleen onder de voorwaarde dat het product wordt omgezet in provisie vrij.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...