Geschillenregeling BKR gaat over naar Kifid

Kantoor Kifid

De Geschillenregeling BKR gaat per 1 oktober 2021 over naar Kifid. Aanleiding daarvoor is de grote overlap en samenloop van klachten bij de Geschillencommissie BKR en de Geschillencommissie Kifid. 

Consumenten kunnen met een klacht over hun kredietregistratie tot 1 oktober 2021 terecht bij de Geschillencommissie BKR. Klachten die op 30 september 2021 nog in behandeling zijn worden onder verantwoordelijkheid van de Geschillencommissie BKR afgehandeld met secretariële ondersteuning van BKR, volgens het reglement Geschillencommissie BKR. Vanaf 1 oktober 2021 kunnen consumenten met nieuwe klachten over hun kredietregistratie terecht bij Kifid.

De kennis van de Geschillencommissie BKR blijft zoveel als mogelijk behouden. Leden van de Geschillencommissie BKR zijn uitgenodigd om deel uit te maken van de Geschillencommissie Kifid. Het uitgangspunt is hierbij om de kennis en ervaring met het beoordelen van klachten over kredietregistraties te behouden binnen de kwaliteitskaders en reglementen van Kifid.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Bosch Vereniging Docenten Assurentie- en Bankleer (VDAB) - Vereniging Docenten Assurantie- en Bankleer (VDAB) 14 juni 2021

Het lijkt een logische stap om een geschil van registratie over te brengen naar het Kifid. Toch roept dit toch vraagtekens op n.l. Het registreren van kredieten moet een overeenkomst zijn tussen aanbieder. kredietvrager en registratiebureau BKR. Juist die overeenkomst geeft de kredietvrager nooit gezien en derhalve nooit getekend voor akkoord. Ook een aantekening wordt nooit direct verstrekt aan de kredietvrager maar achteraf bij navraag medegedeeld. Concreet: De kredietvrager heeft geen akkoord gegeven over de regels die op hem van toepassing zijn.

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

BKR: verkorten schuldhulpregistratie leidt tot meer problematische schulden

BKR: verkorten schuldhulpregistratie leidt tot meer problematische schulden

Het verkorten van de huidige registratietermijn van vijf jaar – waartoe steeds meer gemeenten overgaan – leidt tot een grotere kans op terugval in problematische...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...