Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen van de overeenkomst die deze op het punt staat af te sluiten. Mocht het zo zijn dat de tussenpersoon dit onvoldoende doet, dan kan de verzekeraar daarvoor niet verantwoordelijk gehouden worden.
De consument maakt na het overlijden van haar echtgenoot aanspraak op het in de levensverzekeringen opgebouwde kapitaal. Op grond van de met de verzekeraar gesloten overeenkomst heeft zij echter alleen recht op een uitkering bij overlijden op basis van premierestitutie.
De Geschillencommissie: "De verzekeraar moet de verzekering conform het aanvraagformulier opmaken. Wat betreft de uitkering bij overlijden heeft de verzekeraar dat gedaan. Op de polisbladen is verder conform het aanvraagformulier de echtgenoot van de consument als verzekerde opgenomen. Na het opmaken van de verzekering moet de tussenpersoon (met de verzekeringnemer) aan de hand van de polisbladen nagaan of de verzekering correct is opgemaakt. Dat het niet de bedoeling was dat alleen de echtgenoot verzekerde zou zijn, kan de verzekeraar daarom niet worden aangerekend."
Reactie toevoegen
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...
Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen
(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....