Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Olijfolie via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet op de opstalverzekering, omdat val- en stootschade niet als gedekt evenement is meeverzekerd. De consumenten stellen echter dat er sprake is van een inboedelschade en dat de verzekeraar op grond van die voorwaarden wel dekking moet verlenen. De Geschillencommissie oordeelt dat een inductiekookplaat een bestanddeel is van de keuken en daarmee onderdeel is van het verzekerde woonhuis. De vordering (1.395 euro) wordt afgewezen.

De commissie: "Niet in geschil is dat de keuken deel uitmaakt van het verzekerde woonhuis. Wel in geschil is of de inbouwkookplaat bestanddeel is van de keuken. De commissie is van oordeel dat de inbouwkookplaat een bestanddeel van de keuken is. Voor de beoordeling van wat de verkeersopvattingen op dit punt zijn, is van belang dat de branchevereniging van verzekeraars in Nederland, het Verbond van Verzekeraars, een lijst heeft opgesteld van zaken die naar het oordeel van die branchevereniging als zijnde een opstalzaak of een inboedelgoed moeten worden aangemerkt. In deze lijst wordt inbouwapparatuur van een keuken aangemerkt als een opstalzaak. De Hoge Raad heeft verder in het Polygram-arrest (HR 17 februari 2006, ECLI:NL:HR:2006:AU9717) overwogen dat bij de uitleg van een contractuele bepaling het branchegebruik een rol speelt."

Reactie toevoegen

 
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...

Vakantie liep niet echt op de klippen

Vakantie liep niet echt op de klippen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...