Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Olijfolie via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet op de opstalverzekering, omdat val- en stootschade niet als gedekt evenement is meeverzekerd. De consumenten stellen echter dat er sprake is van een inboedelschade en dat de verzekeraar op grond van die voorwaarden wel dekking moet verlenen. De Geschillencommissie oordeelt dat een inductiekookplaat een bestanddeel is van de keuken en daarmee onderdeel is van het verzekerde woonhuis. De vordering (1.395 euro) wordt afgewezen.

De commissie: "Niet in geschil is dat de keuken deel uitmaakt van het verzekerde woonhuis. Wel in geschil is of de inbouwkookplaat bestanddeel is van de keuken. De commissie is van oordeel dat de inbouwkookplaat een bestanddeel van de keuken is. Voor de beoordeling van wat de verkeersopvattingen op dit punt zijn, is van belang dat de branchevereniging van verzekeraars in Nederland, het Verbond van Verzekeraars, een lijst heeft opgesteld van zaken die naar het oordeel van die branchevereniging als zijnde een opstalzaak of een inboedelgoed moeten worden aangemerkt. In deze lijst wordt inbouwapparatuur van een keuken aangemerkt als een opstalzaak. De Hoge Raad heeft verder in het Polygram-arrest (HR 17 februari 2006, ECLI:NL:HR:2006:AU9717) overwogen dat bij de uitleg van een contractuele bepaling het branchegebruik een rol speelt."

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...