Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

Rood kruis

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het onderzoek kijkt naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich meer van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid tussen zorgverzekeraars geeft patiënten en verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, zowel bij hun keuze van een polis als bij het selecteren van een zorgaanbieder.

Zorgverzekeraars kunnen de dienstverlening onder andere verbeteren door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Zorgverzekeraars ervaren van verzekerden of de maatschappij weinig prikkels om hierin te investeren. Veel verzekerden weten ook niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden. Aan de andere kant, als verzekerden gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraar, zijn zij hier over het algemeen tevreden over. Verzekeraars kunnen hier meer doen. Met een goed zorgadvies of door zorgbemiddeling kunnen verzekerden betere keuzes maken tussen zorgaanbieders. Dat komt ook de kwaliteit van het zorgaanbod ten goede.
Het werkt ook andersom: meer aandacht van verzekerden voor advies en ondersteuning van de zorgverzekeraar stimuleert verzekeraars om hier meer mee te doen.

 

Collectieve verzekeringen met aandacht voor zorgkwaliteit en preventie
Verzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen gericht aandacht te hebben voor zorgkwaliteit en/of preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen; zorgverzekeraars profileren zich daar vooral op premie en keuzevrijheid, omdat verzekerden ook vooral op deze aspecten letten bij het kiezen van hun polis.
Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of gemeente. ACM en NZa: "Het doel van collectieve zorgverzekeringen is om voor een bepaalde groep mensen een op maat gesneden verzekeringspakket aan te bieden. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn met soortgelijke gezondheidsrisico’s of sociale problematiek. Voorbeelden zijn collectieve verzekeringen van gemeenten voor mensen met een minimum inkomen en werkgevers met veel kantoorpersoneel. De werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met zorgverzekeraars over preventie voor RSI of lage rugpijn. Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel."

 

Dit is het tweede onderzoek (in een reeks van drie) naar de werking van de zorgverzekeringsmarkt en de wijze waarop de concurrentie op deze markt kan worden verbeterd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kwaliteit telefonische informatieverstrekking zorgverzekeraars wisselt

Kwaliteit telefonische informatieverstrekking zorgverzekeraars wisselt

"Er zijn grote verschillen tussen de best scorende risicodragers en de slechtst scorende risicodragers. De hoogste score juiste antwoorden is 100 procent. De...

Verzekeraars vullen zakken met vrijwillig eigen risico

Verzekeraars vullen zakken met vrijwillig eigen risico

Zorgverzekeraars vullen hun zakken met vrijwillige eigen risico’s, stelt ZorgverzekeringWijzer.nl. De vergelijkingssite: "Waarom geeft de ene verzekeraar...

Zorgpremie stijgt gemiddeld 7 procent

Zorgpremie stijgt gemiddeld 7 procent

De gemiddelde premie voor een basisverzekering stijgt in 2017 aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. In 2015 en 2016 was de gemiddelde premiestijging...

Zorgverzekeraars gaan fraudeonderzoek meer gezamenlijk uitvoeren

Zorgverzekeraars gaan fraudeonderzoek meer gezamenlijk uitvoeren

Zorgverzekeraars gaan fraudeonderzoek meer gezamenlijk uitvoeren. Marleen Relouw, beleidsadviseur Verzekeringen & Uitvoering bij ZN: "Natuurlijk blijven...

Kleine zorgverzekeraars het best beoordeeld

Kleine zorgverzekeraars het best beoordeeld

De zelfstandige en kleine zorgverzekeraars DSW en ONVZ zijn het best beoordeeld door de bezoekers van ZorgWijzer.nl. Meer dan 7.400 Nederlanders hebben hun ervaring...

"Patiënt dupe van beperkende zorgafspraken"

"Patiënt dupe van beperkende zorgafspraken"

Door hun afspraken met zorgverzekeraars kunnen zorgverleners vaak niet de zorg leveren die zijzelf het best achten. De patiënt is hiervan de dupe. Dit blijkt...

ACM wil uitbreiding provisieverbod

ACM wil uitbreiding provisieverbod

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleit voor uitbreiding van de bescherming van de kleinzakelijke klant tegenover financiële dienstverleners. "Een...

Hypothøken als een keuken

Hypothøken als een keuken

Heeft u wel eens een nieuwe keuken gekocht? Ik wel, twee keer. Een bijzondere ervaring in veel opzichten. Want waar ga je te rade? De meubelboulevards zitten vol...

Zorgverzekeraars lanceren zorgverzekeringskaart

Zorgverzekeraars lanceren zorgverzekeringskaart

De zorgverzekeraars introduceren dit najaar bij elke basis zorgverzekering voor 2017 een zorgverzekeringskaart. Hiermee willen ze hun verzekerden helder en op gelijke...

"Weg met het verbod op winstuitkering zorgverzekeraars"

"Weg met het verbod op winstuitkering zorgverzekeraars"

Verleng het verbod op winstuitkering voor zorgverzekeraars, dat op 1 januari 2018 afloopt, niet. Dit stelt Hugo Keuzenkamp, voormalig hoogleraar Verzekeringskunde...