Handvatten AFM voor adequaat communicatieplan tijdens pensioentransitie

Document gesprek kantoor via Pixabay

De AFM heeft de leidraad communicatieplan gepubliceerd. De Wet toekomst pensioenen omschrijft een aantal specifieke momenten en onderwerpen waarover pensioenuitvoerders moeten communiceren richting deelnemers en pensioengerechtigden. Zij leggen de aanpak vast in het communicatieplan. De leidraad biedt handvatten om hier vorm aan te geven. Tegelijkertijd biedt de leidraad ruimte om te zorgen dat pensioenuitvoerders aansluiten bij hun eigen situatie en hun specifieke deelnemers. “Wij geven pensioenuitvoerders mee gemaakte keuzes goed te onderbouwen”, aldus de AFM.

De toezichthouder: “In ons toezicht op het communicatieplan leggen wij de nadruk op vijf aspecten: benoemen van de doelgroepen, doel van de communicatie, de planning, de onderbouwing van wie, wat, wanneer en hoe van het communiceren, evaluatie van de communicatie en meting van gesorteerd effect.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ruud van der Vlies - Weadvize 3 maart 2023

Het is goed om te lezen dat de adviseur in deze voorlopige leidraad een rol krijgt toebedeeld. Zie het ook als een vorm van risk management. Pensioenuitvoerders lopen het risico op aansprakelijkheid en overbelasting als de communicatie niet ver genoeg rijkt. Het is een kwestie van good governance om een duidelijke rol voor de adviseur in het communicatieplan te verwerken.

Meer over
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...

AFM:  inzetten op weerbare financiële sector

AFM: inzetten op weerbare financiële sector

"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...

AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...