Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"
“De deadlines naderen met rasse schreden en de sector moet door met de voorbereidingen.” Aldus Frank Driessen, Director Wealth Solutions bij Aon Nederland, in reactie op het oplaaien van de discussie in het publieke debat over het bieden van handelingsperspectief, zoals bijvoorbeeld de keuze voor een meer zekere stabiele uitkering, aan deelnemers. Driessen: “Dat er nu nog zaken ter discussie staan is lastig.”
Driessen verder: “Nu de deadline voor de transitieplannen (1 januari 2025) en de implementatieplannen (1 juli 2025) steeds meer in zicht komt, wordt bij meer pensioenfondsen duidelijk waar men naartoe wil. Recent is een samenvatting van de transitieplannen die reeds zijn verschenen gepubliceerd. Hieruit blijkt dat er gemiddeld drie procent van de dekkingsgraad wordt besteed aan compensatie en vier procent aan de vorming van een solidariteitsreserve. Compensatie uit de dekkingsgraad ligt bij veel gepensioneerden gevoelig. Wij begrijpen deze gevoeligheden, maar willen benadrukken dat er bij de overgang naar het nieuwe stelsel voor alle groepen wat in moet zitten. Uiteindelijk moet er sprake zijn van een evenwichtige overgang. Vergelijk het met het verdelen van een taart. De uitkomst hoeft niet per se te zijn dat iedere groep een even groot stuk krijgt, als iedere groep maar voldoende tevreden is met zijn of haar deel van de taart.”
Communicatie op maat
Driessen herhaalt nog eens het belang van goede communicatie: “Nu steeds meer helder wordt hoe de toekomstige regelingen eruit gaan zien verschuift de focus naar het meenemen van de deelnemers. Bonden zullen hun achterbannen raadplegen over de transitieplannen. Ook ondernemingsraden moeten werknemers meenemen. Op de eerste transitieplannen kunnen verenigingen van gepensioneerden of slapers hoorrecht uitoefenen. En als dat allemaal doorlopen is, moeten alle deelnemers geïnformeerd worden. Dat is een grote uitdaging bij deze complexe materie. Wij adviseren voldoende tijd en aandacht te besteden aan communicatie op maat. Het loont de moeite om het transitieplan om te zetten in een brochure op taalniveau B1 voor de deelnemers. Ook deelnemersbijeenkomsten, webinars en persoonlijke gesprekken zijn behulpzaam. Het is cruciaal om draagvlak voor de transitie te creëren.”
Reactie toevoegen
Meer over
Pensioenbewustzijn blijven aanjagen
(Uit VVP 5-6 2024) Het nieuwe pensioenstel betekent niet ineens een veel groter pensioenbewustzijn. Het zal nodig blijven dat bewustzijn aan te jagen. Dat stellen...
NSC en BBB willen collectief instemmingsrecht bij overgang naar nieuw pensioenstelsel
NSC en BBB willen dat deelnemers van pensioenfondsen de kans krijgen zich uit te spreken over de overgang van hun pensioengelden naar het nieuwe pensioenstelsel....
Alex Kempe nieuwe Director Broking Liability bij Aon
Alex Kempe is per 1 januari 2025 benoemd als Director Broking Liability, Financial Services Group, Cyber & SRE (Sports, Recreation & Entertainment) en is...
Aon: “Bedrag ineens goed begeleiden”
Na zes keer uitstel zou het dan in 2025 eindelijk zover moeten zijn: de invoering van het bedrag ineens per 1 juli 2025. Een deelnemer kan dan maximaal tien procent...
50PLUS: schort wet toekomst pensioenen op
"Schort wet toekomst pensioenen op tot fiscale knelpunten zijn opgelost", aldus Eerste Kamerlid Martin van Rooijen van 50Plus. In schriftelijke vragen aan staatssecretaris...
KPMG: Wtp katalysator voor strategische heroverweging
Veertig procent van de pensioenfondsbestuurders en functionarissen overweegt nog vóór 1 januari 2028 een overstap in gang te zetten naar een andere...
Piekbelasting pensioenfondsen in 2025 onvermijdelijk
De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is volop gaande, maar pensioenfondsen stellen het invaren in veel gevallen uit, aldus het jaarlijkse onderzoek van BDO...
Aon: zorgvuldigheid vereist bij bedrag ineens
“In een ideale wereld krijgt iedere deelnemer een persoonlijk gesprek voor pensionering, om zich goed voor te kunnen bereiden en de juiste keuzes te kunnen...
Nederland koploper in workcations
Nederland is koploper als het gaat om landen waar op afstand of vanaf het vakantieadres gewerkt mag worden. “Dit vereist duidelijke richtlijnen voor het onderscheid...
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...