Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Document gesprek kantoor via Pixabay

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond komt met stappenplannen en voorbeeldovereenkomsten om te besparen op notariskosten.

Mysteryonderzoekers van de Consumentenbond belden met 30 notariskantoren. Ze deden zich voor als een 59-jarige man die meerdere jaren het maximale belastingvrije bedrag (in 2021 6.604 euro) op papier wil schenken aan zijn drie meerderjarige dochters.

De tarieven die de 30 notarissen rekenen voor een notariële akte voor de schenking op papier variëren van 252 tot 945 euro, inclusief btw. Een kwart van de kantoren rekent tussen de 600 en 700 euro voor de eerste akte. Een tweede en derde akte zou logischerwijs goedkoper moeten zijn, omdat de notaris daar veel minder werk aan heeft. Toch offreren slechts elf van de 30 daarvoor een lager tarief. En ook dan zijn de verschillen groot. Van een minimale prijsverlaging van vijftien euro tot een zeer forse korting van 745 euro.

De bond: "Consumenten die vrijgestelde schenkingen op papier willen doen, kunnen notariskosten besparen door zelf onderhandse schenkaktes op te maken en een notaris vragen deze achteraf  voor meerdere jaren te bekrachtigen. Dat scheelt een aantal dure notarisbezoeken."

Om consumenten te helpen heeft de Consumentenbond een aantal stappenplannen en voorbeeldovereenkomsten op zijn site gezet. Deze zijn alleen toegankelijk voor leden. Ook staan er voorbeelden op hoe consumenten fiscaalvriendelijk kunnen schenken zónder notarisbezoek.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....