Independer berekent premie autopolis met machine learning

Robot

Independer sluit niet uit vaker machine learning in te zetten bij de premieberekening. Dat stelt de site naar aanleiding van de positieve ervaringen met de autopolis Roxo, op de markt gebracht met NN als risicodrager. Het product is inmiddels een halfjaar op de markt.

Volgens Joop Cohen, manager productontwikkeling bij Independer, leidt het werken met machine learning tot nauwkeurigere premies. Cohen: “Het is een vrij algemeen aanvaard principe dat mensen die een grotere kans op schade hebben, meer premie betalen. Op deze manier kunnen we dat nauwkeuriger vaststellen. Er zullen altijd mensen zijn die afwijken van een gemiddelde, maar met machine learning zullen we wel meer onderscheid maken.”

Cohen sluit niet uit dat Independer machine learning ook bij andere polissen gaat inzetten voor de premieberekening. Eerst wil hij echter leren van de ervaringen met Roxo. De algoritmes zijn nu gevoed met historische data. Hoe meer actuele schades de computer verwerkt, hoe sneller het systeem de premieberekening kan verbeteren.

Zelflerende computersystemen kunnen premies nauwkeuriger bepalen dan dat dat op de traditionele manier gebeurt, betoogt Cohen: "“Actuarissen kijken vooral lineair. Ze nemen variabelen als leeftijd en postcode en kijken wat het verband met de schade is. Zo weten we bijvoorbeeld dat jonge rijders vaker schade hebben dan ervaren rijders. Maar met deze manier van berekenen mis je weleens combinaties van variabelen.

Als je een grote, zware dieselauto uit het hogere segment hebt, dan wordt die in de Randstad vaak gebruikt om veel kilometers te maken op de snelweg. Diezelfde auto wordt in de Achterhoek juist gebruikt om een paardentrailer van het ene dorp naar het andere te vervoeren. Daar hoort een heel ander schaderisico bij.”

Hoeveel mensen de Roxo-polis al hebben afgesloten, maakt Independer niet bekend.

Reactie toevoegen

 
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...