"ING en Rabo handelen in strijd met eensporig rentebeleid"

Huis (luiken) via Pixabay

Klanten van ING en Rabobank die hun aflopende spaarhypotheek willen verlengen worden volgens de Consumentenbond "ernstig benadeeld. De banken rekenen bij deze hypotheekvorm een hogere rente dan bij een gewone annuïteitenhypotheek". Ongeoorloofd, vindt de Consumentenbond, die er melding van maakt bij de AFM.

Alleen bestaande klanten kunnen nog een (bank)spaarhypotheek afsluiten. Voor nieuwe klanten is er de annuïteiten- of lineaire hypotheek. Maar ING rekent bij een (bank)spaarhypotheek volgens de bond wel een rente-opslag van 0,3 procent (tien aar vast) tot 0,85 procent (20 jaar vast). Rabobankklanten betalen gemiddeld zo’n 0,35 procent meer rente bij hun (bank)spaarhypotheek dan klanten met een annuïteitenhypotheek.

Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: "ING voert als motief voor het prijsverschil aan dat een (bank)spaarhypotheek meer risico kent. Klinkklare onzin. Een spaarhypotheek los je, net als een annuïteitenhypotheek, aan het eind van de rit helemaal af. Tussentijds is de netto schuld altijd even hoog als bij een annuïteitenhypotheek met dezelfde rente. Een spaarhypotheek is zelfs beter bestand tegen renteschommelingen."

Volgens de Consumentenbond handelen ING en Rabobank in strijd met het eensporig rentebeleid. Dat is erop gericht om bestaande klanten te beschermen bij verlenging van hun hypotheek. De Consumentenbond wil hierover een uitspraak van de AFM. Ook zal de consumentenorganisatie contact opnemen met de branche.

Reactie toevoegen

 
Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...