Kansen tijdens de coronacrisis

Joost Tieland 2020

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New Day in het katern Ken je vak! in VVP 3.

"We leven in een gekke tijd. Een zin die ik inmiddels elke dag hoor en die zo langzamerhand mijn neus uitkomt. Natuurlijk: een crisis als deze maakten we nog niet eerder mee. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de kredietcrisis in 2008 of het knappen van de internetbubbel in 2001. Maar voor marketeers is deze crisis uiteindelijk een crisis als de anderen: een uitgelezen kans om het verschil te maken. Misschien nog wel meer dan in een economische hoogconjunctuur. Maar hoe pak je die kans? 

Tijdens een crisis nemen de inkomsten af, terwijl de kosten blijven doorlopen. De eerste reflex is dan om een deel van die kosten weg te snijden, en het marketingbudget is dan de meest voor de hand liggende kop van Jut. Logisch, zou je denken. Niets is echter minder waar. Want als iedereen stopt met marketing behalve jij… 

  1. wordt jouw uiting eerder opgemerkt omdat er minder concurrentie is; 
  2. koop je meer advertenties voor hetzelfde budget omdat er minder vraag is; 
  3. heb je een voorsprong wanneer anderen weer gaan adverteren. 

Snijden in het marketingbudget tijdens een crisis is dus doodzonde. Ja, op korte termijn bespaart het kosten. Maar de rekening presenteert zich pas op de lange termijn. Er is hiervoor een treffend gezegde: "Als verkoop vandaag het probleem is,  dan was marketing dat twaalf maanden geleden." Heb je de cashflow? Gebruik die dan en durf – zeker in crisistijden – te investeren in groei.   

MARKETINGTIPS 

Bij Brand New Day onderzochten we hoe advieskantoren tegen deze crisis aankijken. Een kleine greep uit de resultaten: zo’n 28 procent van de advieskantoren ziet een terugval in inkomsten en zo’n 70 procent verwacht dat het pas in het eerste kwartaal van 2021 weer mogelijk is om zaken te doen zoals voor de crisis. Ook bleek dat veel adviseurs het erg druk hebben met klanten die juist nu financieel advies nodig hebben en/of hun hypotheek willen oversluiten. Positief dus! Wel was er één uitkomst die reden gaf tot zorgen: 42 procent van de advieskantoren ziet namelijk een terugval in aanwas van nieuwe klanten.   

Wil je voorkomen dat het bovenstaande gezegde over twaalf maanden voor jou opgaat? Investeer in marketing! En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite:  

  1. pas je boodschap aan op de huidige actualiteit (‘plan een gratis videogesprek’, in plaats van ‘loop binnen voor een kennismakingsgesprek’); 
  2. verstuur nieuwsbrieven naar je klanten. Grote kans dat je mailings in deze tijd gelezen worden en dat je er nu of in de toekomst nieuwe business uit weet te halen; 
  3. zoek naar goedkope leadbronnen. Zet bijvoorbeeld je eigen klanten in als ambassadeur, plaats updates op LinkedIn en/of experimenteer met een campagne op social media. De kosten hiervoor hoeven niet hoog te zijn en zo kun je gericht bepaalde groepen targetten (zoals mensen die in de buurt wonen); 
  4. gebruik handige (online) tools om leads te genereren (zoals webinars); 
  5. verbeter je online vindbaarheid: zorg dat de informatie op je website up to date is en laat jouw toegevoegde waarde zien. 

VVP

Mis de diepgang niet en abonneer je nu op VVP, het enige platform puur gericht op adviseurs. Voor een klein bedrag krijg je toegang tot een bron van vakkennis, kun je gratis je ondernemers- en adviesvragen stellen aan de specialisten van het VVP Ondernemerspanel en kun je met korting naar de Vakevents van VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....