"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Michiel van der Linde

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten hypotheken. Kantoren worstelen nog met het
vergoedingsmodel dat hiervoor passend is, maar ook over de breedte van de dienstverlening die men bij dit onderhoud wil aanbieden zijn veel adviseurs zoekende naar ervaringen van collega’s. Dat is een van de uitkomsten van de expert sessies met steeds zo'n tien adviseurs die Lloyds Bank inmiddels regelmatig organiseert.

Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service Lloyds Bank: "Dezelfde soort vragen zien we rondom het thema duurzaamheid. Op jaarbasis vinden er circa 300.000 gesprekken plaats over de hypotheek. Dat zijn ideale momenten om met consumenten in gesprek te gaan over het onderwerp duurzaamheid. Maar ook daar worstelen kantoren met vragen als bijvoorbeeld: hoe ver gaan mijn adviezen, wat valt wel en niet onder mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering, in welke mate moet ik concreet de mogelijke besparingen 'bewijsbaar' maken?

"De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan snel. Deze zullen op korte termijn verdere grote invloed hebben op de dagelijkse werkzaamheden op het gebied van advies- en bemiddeling. Veel adviseurs geven aan de veranderingen op onderdelen wel te kunnen volgen maar de consequenties van de totale ontwikkelingen voor hun bedrijf niet goed te kunnen overzien. We hebben het dan over bijvoorbeeld het type medewerkers waarover het kantoor in de komende jaren moet beschikken om succesvol te zijn.

"Boetrente is een onderwerp dat tot veel onbegrip leidt bij zowel consumenten en adviseurs. Tijdens de sessies werd de suggestie gedaan om te kijken of de regeling van de boeterente versoepeld kan worden voor zover consumenten de extra aflossing doen uit eigen vermogen. Ook werd een pleidooi gehouden om de waarde van verpande levensverzekeringen te betrekken bij de risico-opslagen."

Reactie toevoegen

 
Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Femke Bakker: "Verduurzamingstools breed beschikbaar maken voor adviseurs"

Femke Bakker: "Verduurzamingstools breed beschikbaar maken voor adviseurs"

“Het proces van verduurzaming gaat de komende jaren versnellen. Ten eerste omdat het gewoon nodig is. De branche wordt nu al geconfronteerd met de effecten...

NN Hypotheken: "Duurzaamheid vraagt om een breder adviesmodel van hypotheekadviseurs"

NN Hypotheken: "Duurzaamheid vraagt om een breder adviesmodel van hypotheekadviseurs"

In de laatste aflevering van de podcastserie Inspiratieverhalen staat de visie van Nationale-Nederlanden op de rol van de adviseur bij het verduurzamen van de woningmarkt...

Noodoproep over verduurzamen

Noodoproep over verduurzamen

(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman Advies) Eerlijk gezegd ben ik er bang voor dat het implementeren van duurzaamheid bij advieskantoren veel te weinig aandacht krijgt....

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Coöperatief Isolatiebudget te bieden. Dit bestaat...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...