Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid kantoor

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire lening gebruikt zou worden om de woning te verhuren. ING beëindigt de relatie, neemt de gegevens van de betrokkene op in een aantal frauderegisters en eist de geldlening op. De klant is het hier niet mee eens en dient een klacht in bij het Kifid. De commissie is van oordeel dat ING het eigen dossier niet op orde heeft, dat fraude niet bewezen is en dat ING de relatie met de consument moet herstellen en de opeising van de hypothecaire geldlening ongedaan moet maken.

Wat is het geval?

De consument en zijn toenmalige echtgenote hebben in 2012 een hypotheek bij Obvion gesloten van 105.500 euro, waarbij sprake was van een terugkoopregeling aan de woningcorporatie. 

In 2016 zijn de consument en zijn ex op zoek gegaan naar een nieuwe woning. Zij ondertekenen een koopovereenkomst voor een tussenwoning ter waarde van 183.000 euro. Er volgt een adviesgesprek met ING en die brengt een offerte uit voor een hypothecaire geldlening van 219.300 euro.

In datzelfde jaar ondertekent de consument een huurovereenkomst met betrekking tot het appartement voor de periode 1 augustus 2016 tot 1 augustus 2017 tegen een huurprijs van 950 euro per maand. De huurders hebben het appartement in die periode daadwerkelijk bewoond.

Op 1 augustus 2016 verstrekt ING de geldlening voor de tussenwoning en de consumenten schrijven zich in in de Basisregistratie Personen op het adres van de tussenwoning.

Het appartement wordt  in 2017 vervolgens nogmaals voor een jaar verhuurd.

Op 3 september 2020 schrijft ING aan de consument en de ex-echtgenote: "U heeft bij de verkrijging van het hypothecaire krediet bij ING bewust verzwegen dat u het onderpand aan de zou gaan verhuren en dat deze, in tegenstelling tot wat u ING heeft doen geloven, niet ging verkopen. Hiermee heeft u voor ING zeer relevante informatie achtergehouden. Wanneer ING correct en volledig was geïnformeerd dan was ING niet overgegaan tot de verstrekking van het hypothecaire krediet. U heeft opzettelijk informatie verzwegen voor ING met als doel een hypotheek verstrekt te krijgen die u niet verstrekt had gekregen indien u naar waarheid zou hebben verklaard. Dit kwalificeert zich als fraude. ING ziet in uw handelen strafbare feiten, waarvan ING aangifte heeft gedaan bij de politie. Tevens is ING voornemens de relatie met u te beëindigen op grond van geschaad vertrouwen. Over de opeising van de hypotheek wordt u separaat door de afdeling Intensief Beheer geïnformeerd. Na beëindiging van uw hypothecaire geldlening zullen uw betaalrekeningen beëindigd worden."

Tevens worden de gegevens voor acht jaar geregistreerd in het incidentenregister en het Intern Verwijzingsregister IVR en SFH.

De klant tekent bezwaar aan, maar ING blijft bij haar standpunt. De consument dient vervolgens een klacht in bij het Kifid. De consument verklaart ook tijdens hoorzitting dat hij de aanvraag voor een hypothecaire geldlening niet heeft gedaan met de bedoeling het appartement te gaan  verhuren en dat hij geen hypotheekfraude heeft gepleegd.

Uitspraak

De commissie is van oordeel dat de bank ten tijde van de registraties niet de conclusie heeft mogen trekken dat de consument hypotheekfraude heeft gepleegd. Voor de commissie is in onvoldoende mate komen vast te staan dat de consument er bewust voor heeft gekozen om het appartement te gaan verhuren en dat hij opzettelijk informatie heeft verzwegen voor de bank met als doel een hypothecaire geldlening te verkrijgen. Zwaarwegend is dat ING zelf het dossier niet op orde had (onder meer niet ondertekende exemplaren van het advies en de offerte en het niet stellen van controlevragen).

Ook had ING niet mogen overgaan tot het registreren van de persoonsgegeven in het IVR en de Gebeurtenissenadministratie omdat onvoldoende is vast komen te staan dat er sprake zou zijn van hypotheekfraude. Ook oordeelt Kifid dat in de onderhavige zaak naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat ING de relatie met de consument heeft opgezegd. De bank heeft behoorlijk hoog van de toren geblazen, terwijl zij haar eigen zaken onvoldoende op orde had. De consument heeft altijd wel netjes voldaan aan alle betalingsverplichtingen. Bovendien staat het appartement inmiddels leeg met de bedoeling dit te verkopen. ING moet de relatie met de consument herstellen en de opeising van de hypothecaire geldlening
ongedaan te maken.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Josst van de Water - BGN hypotheken 11 oktober 2021

Wat een vreemde uitleg van het KIFID. Ik mij heel goed voorstellen dat de bank zich in deze casus in de maling voelt genomen door de klant. Voor mij volstrekt onduidelijk waarom het KIFID de smoezen van zo'n klant zwaarder vind wegen. Dit is m.i. een vrijbrief voor alle particulieren die een "reguliere hypotheek" aanvragen voor een woning die zij gaan verhuren.

Jan Willem - Z&P advies 1 oktober 2021

Ik begrijp het toch niet helemaal. In de offerte en in de hypotheekakte staat toch vermeld dat de hypotheek wordt gevestigd op een Eigen Woning. Bij verhuur dient de bank eerst geïnformeerd te worden. Is dit dan niet voldoende? En een getekend advies is toch ook niet noodzakelijk/verplicht?

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

Medewerkers van ING hebben een nieuwe cao. De leden van de FNV stemden de afgelopen weken in meerderheid (55 procent) voor het eindbod van hun werkgever waardoor...

ING: verduurzaming Nederlandse bedrijfsleven is aan het versnellen

ING: verduurzaming Nederlandse bedrijfsleven is aan het versnellen

De verduurzaming in het Nederlandse bedrijfsleven versnelt: tweederde van de bedrijven verwacht dat de eigen verduurzaming dit jaar accelereert in vergelijking met...

FNV en CNV schorten acties bij ING op

FNV en CNV schorten acties bij ING op

FNV en CNV schorten de acties bij ING op na een verbeterd eindbod van de bank voor de nieuwe cao. Zij blazen de geplande staking op dinsdag 4 april in Noord-West...

Donderdag 24-uursstaking bij ING Noordoost-Nederland

Donderdag 24-uursstaking bij ING Noordoost-Nederland

Donderdag organiseren FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen een 24-uursstaking voor de ING-werknemers in Noordoost-Nederland. ING presenteerde vorige week een...

"Nieuw cao-voorstel ING komt niet in de buurt"

"Nieuw cao-voorstel ING komt niet in de buurt"

De vakbonden wijzen het nieuwe cao-aanbod van ING af, is te lezen op de website van De Unie. De vakorganisaties “nemen in de afweging vooral het jaar 2023...