Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid kantoor

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire lening gebruikt zou worden om de woning te verhuren. ING beëindigt de relatie, neemt de gegevens van de betrokkene op in een aantal frauderegisters en eist de geldlening op. De klant is het hier niet mee eens en dient een klacht in bij het Kifid. De commissie is van oordeel dat ING het eigen dossier niet op orde heeft, dat fraude niet bewezen is en dat ING de relatie met de consument moet herstellen en de opeising van de hypothecaire geldlening ongedaan moet maken.

Wat is het geval?

De consument en zijn toenmalige echtgenote hebben in 2012 een hypotheek bij Obvion gesloten van 105.500 euro, waarbij sprake was van een terugkoopregeling aan de woningcorporatie. 

In 2016 zijn de consument en zijn ex op zoek gegaan naar een nieuwe woning. Zij ondertekenen een koopovereenkomst voor een tussenwoning ter waarde van 183.000 euro. Er volgt een adviesgesprek met ING en die brengt een offerte uit voor een hypothecaire geldlening van 219.300 euro.

In datzelfde jaar ondertekent de consument een huurovereenkomst met betrekking tot het appartement voor de periode 1 augustus 2016 tot 1 augustus 2017 tegen een huurprijs van 950 euro per maand. De huurders hebben het appartement in die periode daadwerkelijk bewoond.

Op 1 augustus 2016 verstrekt ING de geldlening voor de tussenwoning en de consumenten schrijven zich in in de Basisregistratie Personen op het adres van de tussenwoning.

Het appartement wordt  in 2017 vervolgens nogmaals voor een jaar verhuurd.

Op 3 september 2020 schrijft ING aan de consument en de ex-echtgenote: "U heeft bij de verkrijging van het hypothecaire krediet bij ING bewust verzwegen dat u het onderpand aan de zou gaan verhuren en dat deze, in tegenstelling tot wat u ING heeft doen geloven, niet ging verkopen. Hiermee heeft u voor ING zeer relevante informatie achtergehouden. Wanneer ING correct en volledig was geïnformeerd dan was ING niet overgegaan tot de verstrekking van het hypothecaire krediet. U heeft opzettelijk informatie verzwegen voor ING met als doel een hypotheek verstrekt te krijgen die u niet verstrekt had gekregen indien u naar waarheid zou hebben verklaard. Dit kwalificeert zich als fraude. ING ziet in uw handelen strafbare feiten, waarvan ING aangifte heeft gedaan bij de politie. Tevens is ING voornemens de relatie met u te beëindigen op grond van geschaad vertrouwen. Over de opeising van de hypotheek wordt u separaat door de afdeling Intensief Beheer geïnformeerd. Na beëindiging van uw hypothecaire geldlening zullen uw betaalrekeningen beëindigd worden."

Tevens worden de gegevens voor acht jaar geregistreerd in het incidentenregister en het Intern Verwijzingsregister IVR en SFH.

De klant tekent bezwaar aan, maar ING blijft bij haar standpunt. De consument dient vervolgens een klacht in bij het Kifid. De consument verklaart ook tijdens hoorzitting dat hij de aanvraag voor een hypothecaire geldlening niet heeft gedaan met de bedoeling het appartement te gaan  verhuren en dat hij geen hypotheekfraude heeft gepleegd.

Uitspraak

De commissie is van oordeel dat de bank ten tijde van de registraties niet de conclusie heeft mogen trekken dat de consument hypotheekfraude heeft gepleegd. Voor de commissie is in onvoldoende mate komen vast te staan dat de consument er bewust voor heeft gekozen om het appartement te gaan verhuren en dat hij opzettelijk informatie heeft verzwegen voor de bank met als doel een hypothecaire geldlening te verkrijgen. Zwaarwegend is dat ING zelf het dossier niet op orde had (onder meer niet ondertekende exemplaren van het advies en de offerte en het niet stellen van controlevragen).

Ook had ING niet mogen overgaan tot het registreren van de persoonsgegeven in het IVR en de Gebeurtenissenadministratie omdat onvoldoende is vast komen te staan dat er sprake zou zijn van hypotheekfraude. Ook oordeelt Kifid dat in de onderhavige zaak naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat ING de relatie met de consument heeft opgezegd. De bank heeft behoorlijk hoog van de toren geblazen, terwijl zij haar eigen zaken onvoldoende op orde had. De consument heeft altijd wel netjes voldaan aan alle betalingsverplichtingen. Bovendien staat het appartement inmiddels leeg met de bedoeling dit te verkopen. ING moet de relatie met de consument herstellen en de opeising van de hypothecaire geldlening
ongedaan te maken.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Josst van de Water - BGN hypotheken 11 oktober 2021

Wat een vreemde uitleg van het KIFID. Ik mij heel goed voorstellen dat de bank zich in deze casus in de maling voelt genomen door de klant. Voor mij volstrekt onduidelijk waarom het KIFID de smoezen van zo'n klant zwaarder vind wegen. Dit is m.i. een vrijbrief voor alle particulieren die een "reguliere hypotheek" aanvragen voor een woning die zij gaan verhuren.

Jan Willem - Z&P advies 1 oktober 2021

Ik begrijp het toch niet helemaal. In de offerte en in de hypotheekakte staat toch vermeld dat de hypotheek wordt gevestigd op een Eigen Woning. Bij verhuur dient de bank eerst geïnformeerd te worden. Is dit dan niet voldoende? En een getekend advies is toch ook niet noodzakelijk/verplicht?

ING doet nieuw cao-voorstel

ING doet nieuw cao-voorstel

ING heeft een nieuw cao-voorstel gedaan, melden de vakbonden die dinsdag actie voerden bij de bank. De vakbonden gaan het voorstel bestuderen. Medewerkers konden...

Vakbonden kondigen werkonderbreking aan bij ING

Vakbonden kondigen werkonderbreking aan bij ING

Het ultimatum dat vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie de ING Bank oplegden, is maandag om 12.00 uur verlopen en de bank heeft niet gereageerd. Dat betekent...

Cao: FNV, CNV en De Unie stellen ING ultimatum

Cao: FNV, CNV en De Unie stellen ING ultimatum

Bij het bestuur van ING bank viel vandaag een ultimatum van vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie op de deurmat. Daarin eisen de bonden dat de Nederlandse...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

Het vertrouwen van adviseurs in de hypotheekmarkt is sterk gedaald, zo blijkt uit onderzoek van ING onder onafhankelijke hypotheekadviseurs in Nederland.  De...

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

De meerderheid van de bedrijven verwacht dat hun winstmarge in 2023 met 10 tot 25 procent zal dalen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 148 topmanagers van grote...

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...