Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid kantoor

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af. Conclusie van de commissie is dat de consument bij het aangaan van de beleggingsverzekering in april 1995 voldoende was geïnformeerd over de kosten die namelijk in de productdocumentatie waren vermeld.

Een consument sluit op 1 april 1995 een Koersplan-beleggingsverzekering af bij Aegon. De polis is op 1 april 2010 geëindigd en tot uitkering gekomen. In 2011 heeft de verzekeraar aan de consument 711 euro uitgekeerd vanwege compensatie voor teveel betaalde overlijdensrisicopremie. Na toetsing van de beleggingsverzekering aan de ‘Regeling Spaarbeleg 2014’ heeft de verzekeraar de consument laten weten dat hij geen aanvullende compensatie ontvangt. De consument vindt dit onacceptabel. Hij beklaagt zich bij Kifid over ontijdige, onvolledige en onduidelijke informatie van de verzekeraar. Ook vindt de consument dat alle kosten onterecht in rekening zijn gebracht omdat hij geen inzicht had in die kosten. Daarnaast is volgens de consument de premie voor het afdekken van het overlijdensrisico te hoog geweest.

Voor wat betreft de in rekening gebrachte kosten oordeelt de Geschillencommissie dat de verzekeraar heeft voldaan aan de in 1995 geldende informatieverplichtingen voor een beleggingsverzekering. De verzekeraar hoefde die kosten volgens de toen geldende Regeling informatieverstrekking aan verzekeringsnemers (Riav 1994) niet nader te specificeren. Ook werden de kosten in de productdocumentatie expliciet vermeld. De verzekeraar heeft niet meer of andere dan de genoemde kosten in rekening gebracht. Dit maakt dat over de kosten en inhoudingen sprake is van wilsovereenstemming tussen de consument en de verzekeraar. "De verzekeraar heeft de kosten terecht in rekening gebracht", aldus de commissie.

In de productdocumentatie staat duidelijk dat het bij Koersplan gaat om een beleggingsverzekering met een dekking voor het overlijdensrisico. "Dat voor die dekking een premie moet worden betaald, mag bij een gemiddeld geïnformeerde en oplettende consument als bekend worden verondersteld. Wanneer de hoogte van de orv-premie niet is vermeld, dan mag de consument verwachten dat de verzekeraar een redelijke orv-premie in rekening brengt. Dat is wat uiteindelijk bij de overlijdensrisicoverzekering van deze consument is gebeurd. De Geschillencommissie weegt mee dat in 2006 door de verzekeraar productverbeteringen zijn doorgevoerd en dat de consument in 2011 een compensatie heeft ontvangen voor de te hoge overlijdensrisicopremie. Ook is deze beleggingsverzekering getoetst aan de Regeling Spaarbeleg 2014. Hierdoor is de uiteindelijk door deze consument betaalde overlijdensrisicopremie niet onredelijk naar de maatstaven van 1995", aldus de Geschillencommissie, die dan ook concludeert dat Aegon de zorgplicht niet heeft geschonden. 

 

Reactie toevoegen

 
Aegon zet stap in versnellen acceptatietraject hypotheekaanvragen

Aegon zet stap in versnellen acceptatietraject hypotheekaanvragen

Waar Aegon met financieel adviseurs al geruime tijd met brondata via Accelerate/iWize werkt in het adviseringstraject, kan deze nu ook automatisch worden gebruikt...

Aegon: Pensioen APK is goed idee

Aegon: Pensioen APK is goed idee

Werknemers zijn onwetend, boos en onzeker over hun pensioen en durven daarom ook geen pensioenkeuzes te maken in het nieuwe pensioenstelsel, zo blijkt uit onderzoek...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

Laagdrempelige maatregelen tegen stormschade vaak niet getroffen

Laagdrempelige maatregelen tegen stormschade vaak niet getroffen

Veel laagdrempelige maatregelen tegen stormschade worden niet getroffen, blijkt uit onderzoek door Aegon een jaar na de februaristormen van 2022. Hoewel 79 procent...

Aegon: 60-plussers benutten overwaarde niet

Aegon: 60-plussers benutten overwaarde niet

Negen op de tien 60-plussers met een huis benutten hun overwaarde niet, zo blijkt uit onderzoek van Aegon Nederland onder ruim 500 huizenbezitters van 60 jaar en...

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) die dinsdag werd gehouden, hebben de aandeelhouders van a.s.r. ingestemd met de verwerving...

Aegon doneert 115.000 euro aan Geldfit voor mensen in energiearmoede

Aegon doneert 115.000 euro aan Geldfit voor mensen in energiearmoede

De haardvuurtjes-actie van Aegon voor Geldfit heeft 115.000 euro opgeleverd. Om mensen in energiearmoede te helpen, heeft Aegon voor de feestdagen de actie ‘een...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Gedupeerden van 2,4 miljoen door ASR en Aegon verkochte woekerpolissen roepen de twee verzekeraars, die hebben aangekondigd te fuseren, op hun dossier, vóór...