Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Klaverblad gebouw

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade niet plotseling en onverwachts was. De consument beklaagt zich hierover bij Kifid. De Geschillencommissie concludeert dat de schade in een zeer kort tijdsbestek is ontstaan en dat de consument schade door gebruik van een krachtig schoonmaakmiddel niet hoefde te verwachten. Omdat er sprake is van een ‘onverwachte en plotselinge’ gebeurtenis, dient de verzekeraar de schade van ruim 2600 euro aan de consument te vergoeden, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2019-116) van de Geschillencommissie Kifid..

De Geschillencommissie ziet zich gesteld voor de vraag of de gebeurtenis ‘plotseling’ en ‘onverwacht’ was. De consument meent van wel, de verzekeraar vindt van niet. De Geschillencommissie concludeert dat het aanbrengen van de vloeistof op een doekje, het lopen van de vloeistof langs de fles en het meerdere malen neerzetten van de fles op het aanrecht zich heeft voorgedaan in niet meer dan een kwartier. Dit is een zeer kort tijdsbestek, wat de Geschillencommissie brengt tot het oordeel dat er sprake is van een plotselinge gebeurtenis.

Klaverblad vindt dat de consument schade aan het aanrechtblad had kunnen verwachten. De consument wist dat het schoonmaakmiddel krachtig was. Daarom mag van hem verwacht worden dat hij voorzorgsmaatregelen neemt om schade te voorkomen. De Geschillencommissie deelt de opvatting van de verzekeraar niet. De schade aan het aanrechtblad is het gevolg van een plotselinge en onverwachte gebeurtenis, waarvoor de woonhuisverzekering dekking biedt. De verzekeraar dient de schade aan de consument te vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...