Kifid: onbegrijpelijk dat adviseur dossiernotitie pas bij verweer laat zien

Document gesprek kantoor via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2020-1088) Consument stelt dat adviseur niet of onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat zijn overlijdensrisicoverzekering een kortere looptijd heeft dan zijn hypotheek, althans dat hij onvoldoende is geïnformeerd over de hiermee samenhangende voor- en nadelen. De Geschillencommissie oordeelt dat de kortere looptijd van de overlijdensrisicoverzekering duidelijk had moeten zijn op basis van het door consument ondertekende aanvraagformulier. Consument heeft hierover te laat geklaagd in de zin van artikel 6:89 BW, waardoor dit deel van de klacht niet behandelbaar is. Het deel van de klacht dat gaat over de vraag of consument voldoende is geïnformeerd over de voor- en nadelen van een kortere looptijd van de ORV wijst de commissie af. De adviseur (Voorne Wonen) heeft consument in staat gesteld een weloverwogen beslissing te kunnen nemen over de looptijd.

Dossiernotitie

De Geschillencommissie merkt wel op: "De kortere looptijd van de overlijdensrisicoverzekering is in lijn met de dossiernotitie van de advisering in 2007 die door Tussenpersoon is verstrekt. In deze notitie is vastgelegd wat de overwegingen zijn voor een beperkte overlijdensrisicoverzekering ten opzichte van de hypotheek, zowel wat betreft het verzekerd bedrag als de looptijd. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat die overwegingen niet van Consument afkomstig zijn. Dat de notitie niet door Consument is getekend, doet aan de bewijswaarde niet af nu het niet gebruikelijk is om een (interne) dossiernotitie te laten tekenen. Gezien de vele verzoeken om informatie over de advisering in 2007 van Consument aan Tussenpersoon voorafgaand aan deze klachtprocedure is niet goed te begrijpen waarom Tussenpersoon de notitie pas bij verweer heeft verstrekt. Dit maakt echter niet dat Tussenpersoon in deze procedure geen beroep op de notitie kan doen."

 

Reactie toevoegen

 
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...