Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim afgewezen, omdat uit onderzoek is gebleken dat de consument opzettelijk zijn mededelingsplicht heeft geschonden bij het aanvragen van de verzekering. Wanneer de verzekeraar bekend was geweest met de ware stand van zaken had hij de overeenkomst niet tot stand doen komen. De Geschillencommissie is van oordeel dat verzekeraar dit standpunt terecht heeft ingenomen en dat de verzekeraar daarom uitkering mocht weigeren. Ook mocht de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument opnemen in het Incidentenregister, het Extern Verwijzingsregister en de Gebeurtenissenadministratie. Klacht ongegrond. Vordering afgewezen.
De commissie "stelt vast dat de consument op 20 december 2021 heeft geprobeerd op zijn eigen naam de verzekering te sluiten en dat deze aanvraag direct door het systeem werd afgewezen. Hierover heeft de consument verklaard dat de afwijzing te maken had met zijn schadeverleden. Vervolgens heeft de consument dezelfde verzekering nog een keer aangevraagd, maar nu op naam van zijn vrouw. Dit deed hij, zo volgt uit de verklaring van de consument, omdat zijn vrouw nog nooit een verzekering op haar naam heeft gehad.
"Bij deze verzekeringsaanvraag heeft de consument – los van de naam van zijn vrouw – zijn persoonlijke e-mailadres en telefoonnummer opgegeven. Daarnaast heeft hij de slotvragen die gaan over het schadeverleden en over eerdere opzeggingen en/of weigeringen met ‘nee’ beantwoord.
"Naar het oordeel van de commissie had de consument deze vragen met ‘ja’ moeten beantwoorden. In de vraagstelling wordt namelijk expliciet vermeld dat de vraag betrekking heeft op de aanvrager van de verzekering als ook op anderen die belang hebben bij de verzekering. Hieruit had de consument kunnen en moeten begrijpen dat het schadeverleden en de eerdere weigering van die dag relevant waren voor de acceptatiebeslissing van de verzekeraar, dus voor de beslissing van de verzekeraar om wel of niet de verzekering te sluiten. De consument was hier ook bekend mee. Hij had namelijk heel kort voordat de hij verzekering op naam van zijn vrouw aanvroeg eerst geprobeerd de verzekering op zijn eigen naam te sluiten. Het betreft een verzekering voor de woning die de consument met zijn gezin bewoont."
Reactie toevoegen
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...