Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim afgewezen, omdat uit onderzoek is gebleken dat de consument opzettelijk zijn mededelingsplicht heeft geschonden bij het aanvragen van de verzekering. Wanneer de verzekeraar bekend was geweest met de ware stand van zaken had hij de overeenkomst niet tot stand doen komen. De Geschillencommissie is van oordeel dat verzekeraar dit standpunt terecht heeft ingenomen en dat de verzekeraar daarom uitkering mocht weigeren. Ook mocht de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument opnemen in het Incidentenregister, het Extern Verwijzingsregister en de Gebeurtenissenadministratie. Klacht ongegrond. Vordering afgewezen.

De commissie "stelt vast dat de consument op 20 december 2021 heeft geprobeerd op zijn eigen naam de verzekering te sluiten en dat deze aanvraag direct door het systeem werd afgewezen. Hierover heeft de consument verklaard dat de afwijzing te maken had met zijn schadeverleden. Vervolgens heeft de consument dezelfde verzekering nog een keer aangevraagd, maar nu op naam van zijn vrouw. Dit deed hij, zo volgt uit de verklaring van de consument, omdat zijn vrouw nog nooit een verzekering op haar naam heeft gehad.

"Bij deze verzekeringsaanvraag heeft de consument – los van de naam van zijn vrouw – zijn persoonlijke e-mailadres en telefoonnummer opgegeven. Daarnaast heeft hij de slotvragen die gaan over het schadeverleden en over eerdere opzeggingen en/of weigeringen met ‘nee’ beantwoord.

"Naar het oordeel van de commissie had de consument deze vragen met ‘ja’ moeten beantwoorden. In de vraagstelling wordt namelijk expliciet vermeld dat de vraag betrekking heeft op de aanvrager van de verzekering als ook op anderen die belang hebben bij de verzekering. Hieruit had de consument kunnen en moeten begrijpen dat het schadeverleden en de eerdere weigering van die dag relevant waren voor de acceptatiebeslissing van de verzekeraar, dus voor de beslissing van de verzekeraar om wel of niet de verzekering te sluiten. De consument was hier ook bekend mee. Hij had namelijk heel kort voordat de hij verzekering op naam van zijn vrouw aanvroeg eerst geprobeerd de verzekering op zijn eigen naam te sluiten. Het betreft een verzekering voor de woning die de consument met zijn gezin bewoont."

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...