Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Kifid 2017 (deel logo)

Schade die geleidelijk ontstaat is terecht van dekking uitgesloten, zo concludeert de Geschillencommissie Kifid naar aanleiding van een klacht van een consument. De consument had waterschade in de badkamer, die geleidelijk was ontstaan en doet een beroep op de polis. Verzekeraar Aegon betaalt terecht niet uit, omdat aritkel 2.9 van de voorwaarden bepaalt dat schade die geleidelijk is ontstaan van dekking is uitgesloten. Voor de uitsluiting is het niet van belang waardoor de geleidelijk ontstane schade werd veroorzaakt. De vordering wordt afgewezen aldus de Geschillencommissie in een bindende uitspraak.

Volgens de consument is de schade van 1133 euro te wijten aan een constructiefout. De Geschillencommssie concludeert echter: "Tussen partijen staat niet ter discussie dat de tegels van de badkamervloer geleidelijk hebben losgelaten. Voor deze schade heeft Consument dekking onder de verzekering gevraagd. Artikel 2.9 van de voorwaarden bepaalt dat schade die geleidelijk is ontstaan van dekking is uitgesloten. Voor die uitsluiting is niet van belang waardoor de geleidelijk ontstane schade werd veroorzaakt. Dat brengt mee dat ook indien de te hoge afvoer, slechte afwatering en het niet hechten van de lijm onder de vloer als constructiefouten kunnen worden gekwalificeerd, én de schade aan de vloer als gevolgschade van deze constructiefouten kan worden aangemerkt, de schade niet is gedekt. Het bovenstaande brengt mee dat de schade waarvoor de consument een beroep op zijn verzekering heeft gedaan, van dekking is uitgesloten. Dit betekent dat een antwoord op de vraag of sprake is van een constructiefout en de geclaimde schade als gevolgschade moet worden aangemerkt, niet nodig is. Daarom kan ook in het midden blijven of de consument een en ander voldoende heeft aangetoond en het daarom op de weg van Verzekeraar lag een expert in te schakelen indien hij van oordeel is dat de oorzaak een andere is."

Reactie toevoegen

 
Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Het gerechtshof Den Haag heeft, in navolging van de uitspraak in de zaak tegen Nationale-Nederlanden, ook uitspraak gedaan in de collectieve procedure van de Vereniging...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

De pilot ‘Duurhuur’, van NHG, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis is geen succes geworden en is beëindigd. Er was onvoldoende...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’

‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’

(Partner in Kennis Aegon in VVP 3, 2023) De beste hypotheekportalen van Nederland ontwikkelen. Dát is het doel van Arnoud van ’t Riet, Product Owner...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....