Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Factuur algemeen beeld (tekening)

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal nota’s ingediend. Een deel van de nota's blijkt echter vervalst te zijn en de verklaring van de consument is niet geloofwaardig. De claim is door de verzekeraar terecht afgewezen en terecht worden de persoonsgegevens van de consument voor de duur van acht jaar opgenomen in het Incidentenregister en voor de duur van drie jaar in het EVR. Ook mocht de verzekeraar de interne onderzoekskosten op de consument verhalen.

Wat is het geval? De consument heeft als medeverzekerde een beroep gedaan op de polis van haar vaders Buiten-de-Deur-Verzekering, nadat zij op 27 december 2020 op straat is beroofd. Een dag na de straatroof heeft de consument per e-mail de volgende gegevens aan de verzekeraar verstrekt over de gestolen spullen: een Louis Vuitton tas ter waarde van 2350, euro met daarin onder meer een Louis vuitton Toilet tas ter waarde van 350 euro, een Cartier bril van 1735 euro, airpods  van 229 euro. De meeste spullen zijn in 2020 gekocht en bewijs van aankoop wordt meegeleverd.

Toen de consument aangifte bij de politie deed, liet ze optekenen dat tijdens de straatroof haar Louis Vuitton tas was gestolen met daarin een portemonnee en wat pasje, een zonnebril en Airpods. 

In een e-mail van 28 januari 2021 van de consument aan de verzekeraar meldt de consument over de aankoop van de Louis Vuitton toilettas dat op de bon te zien is dat zij dit item met een cadeaubon betaald heeft. Achmea heeft vervolgens nader onderzoek gedaan naar de spullen die volgens de consument zijn gestolen. Tijdens dit onderzoek heeft de verzekeraar ontdekt dat de Louis Vuitton toilettas, waarvan de consument een nota had ingediend, een groter formaat heeft dan de Louis Vuitton tas waarin deze toilettas volgens de consument zat. Nadat de verzekeraar de consument hiermee op 16 februari 2021 had geconfronteerd, heeft de consument verklaard dat zij een verkeerde nota bij de verzekeraar heeft ingediend. Vervolgens heeft de consument een andere nota ingeleverd van de toilettas die volgens haar wél in haar Louis Vuitton tas zat. Door de verzekeraar is vastgesteld dat deze toilettas inderdaad van een kleiner formaat is dan de Louis Vuitton tas maar ook dat deze toilettas niet van zwart leer maar van bruin canvas is.

Vervolgens heeft de verzekeraar de drie Louis Vuitton nota’s die door de consument zijn ingediend, voorgelegd aan Louis Vuitton. Bij e-mail van 26 februari 2021 heeft Louis Vuitton aan de verzekeraar laten weten dat de aankoop van de tas en de toilettassen niet op naam van de consument zijn verricht. De ingediende nota’s zijn volgens Louis Vuitton niet authentiek. Het gaat om vervalste nota’s.

Achmea heeft vervolgens aan de consument laten weten dat de schade niet wordt vergoed, omdat de consument vervalste bonnen heeft ingediend. Ook laat Achmea weten dat de persoonsgegevens van de consument worden opgenomen in het Incidentenregister voor een duur van acht jaar en in het Extern Verwijzingsregister voor drie jaar. Verder heeft de verzekeraar het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit laten weten dat de gegevens van de consument in het Incidentenregister zijn opgenomen. Ten slotte vindt de verzekeraar dat de consument de kosten van het fraudeonderzoek van 493 euro moet betalen.

De Geschillencommissie Kifid oordeelt dat de consument de verzekeraar opzettelijk heeft misleid door onjuiste gegevens aan de verzekeraar te geven met als doel een hogere schade-uitkering te ontvangen dan waar zij recht op had.  "Dit brengt met zich dat geen recht op dekking c.q. uitkering van het schadebedrag bestaat", aldus Kifid. Ook is de Geschillencommissie van mening dat Achmea de gegevens van de consument voor de duur van drie jaar mocht opnemen in het EVR en voor de duur van acht jaar in het Incidentenregister en daarvan een melding aan het CBV mocht maken. De interne onderzoekskosten heeft de verzekeraar terecht bij de consument in rekening gebracht, aldus de commissie.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...

Doneer een boom voor Achmea bossen

Doneer een boom voor Achmea bossen

Samen met Stichting Buitenfonds en Staatsbosbeheer introduceert Achmea de dienst ‘Doneer een boom voor Achmea bossen’. Achmea wil hiermee duizenden bomen...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea is de campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’ gestart. Het doel van de campagne is om bewustzijn te creëren over het belang van geschikte...

Achmea wil met BetterTradeOff financiële planning toegankelijk maken voor iedereen

Achmea wil met BetterTradeOff financiële planning toegankelijk maken voor iedereen

Het Achmea Innovation Fund heeft een belang genomen in BetterTradeOff, een fintechbedrijf uit Singapore dat financiële planning toegankelijk wil maken voor...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...

Achmea roept op tot levensloopbestendig bouwen

Achmea roept op tot levensloopbestendig bouwen

De bouw van 450.000 extra levensloopbestendige woningen is nodig om de groeiende druk op zorgpersoneel en mantelzorgers te beperken en kan in 2040 ruim 100.000 zorgvacatures...

Achmea wint Golden Dolphin in Cannes

Achmea wint Golden Dolphin in Cannes

Achmea heeft bij de Cannes Corporate Media & TV Awards met haar corporate movie ‘Samen Leven volgens Achmea’ prijzen goud gewonnen in de categorie...

Achmea Innovation Fund investeert in OpenUp

Achmea Innovation Fund investeert in OpenUp

Het Achmea Innovation Fund heeft een belang genomen in OpenUp. Dit scale-up bedrijf uit Amsterdam richt zich op het mentaal welzijn van werknemers. OpenUp biedt...

Suzanna Koning nieuwe directievoorzitter InShared

Suzanna Koning nieuwe directievoorzitter InShared

Suzanna Koning is benoemd tot directievoorzitter van InShared (Achmea). Hiervoor was Suzanna Koning lid van de Raad van Bestuur van Sanoma (later DPG Media) met...