Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Factuur algemeen beeld (tekening)

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal nota’s ingediend. Een deel van de nota's blijkt echter vervalst te zijn en de verklaring van de consument is niet geloofwaardig. De claim is door de verzekeraar terecht afgewezen en terecht worden de persoonsgegevens van de consument voor de duur van acht jaar opgenomen in het Incidentenregister en voor de duur van drie jaar in het EVR. Ook mocht de verzekeraar de interne onderzoekskosten op de consument verhalen.

Wat is het geval? De consument heeft als medeverzekerde een beroep gedaan op de polis van haar vaders Buiten-de-Deur-Verzekering, nadat zij op 27 december 2020 op straat is beroofd. Een dag na de straatroof heeft de consument per e-mail de volgende gegevens aan de verzekeraar verstrekt over de gestolen spullen: een Louis Vuitton tas ter waarde van 2350, euro met daarin onder meer een Louis vuitton Toilet tas ter waarde van 350 euro, een Cartier bril van 1735 euro, airpods  van 229 euro. De meeste spullen zijn in 2020 gekocht en bewijs van aankoop wordt meegeleverd.

Toen de consument aangifte bij de politie deed, liet ze optekenen dat tijdens de straatroof haar Louis Vuitton tas was gestolen met daarin een portemonnee en wat pasje, een zonnebril en Airpods. 

In een e-mail van 28 januari 2021 van de consument aan de verzekeraar meldt de consument over de aankoop van de Louis Vuitton toilettas dat op de bon te zien is dat zij dit item met een cadeaubon betaald heeft. Achmea heeft vervolgens nader onderzoek gedaan naar de spullen die volgens de consument zijn gestolen. Tijdens dit onderzoek heeft de verzekeraar ontdekt dat de Louis Vuitton toilettas, waarvan de consument een nota had ingediend, een groter formaat heeft dan de Louis Vuitton tas waarin deze toilettas volgens de consument zat. Nadat de verzekeraar de consument hiermee op 16 februari 2021 had geconfronteerd, heeft de consument verklaard dat zij een verkeerde nota bij de verzekeraar heeft ingediend. Vervolgens heeft de consument een andere nota ingeleverd van de toilettas die volgens haar wél in haar Louis Vuitton tas zat. Door de verzekeraar is vastgesteld dat deze toilettas inderdaad van een kleiner formaat is dan de Louis Vuitton tas maar ook dat deze toilettas niet van zwart leer maar van bruin canvas is.

Vervolgens heeft de verzekeraar de drie Louis Vuitton nota’s die door de consument zijn ingediend, voorgelegd aan Louis Vuitton. Bij e-mail van 26 februari 2021 heeft Louis Vuitton aan de verzekeraar laten weten dat de aankoop van de tas en de toilettassen niet op naam van de consument zijn verricht. De ingediende nota’s zijn volgens Louis Vuitton niet authentiek. Het gaat om vervalste nota’s.

Achmea heeft vervolgens aan de consument laten weten dat de schade niet wordt vergoed, omdat de consument vervalste bonnen heeft ingediend. Ook laat Achmea weten dat de persoonsgegevens van de consument worden opgenomen in het Incidentenregister voor een duur van acht jaar en in het Extern Verwijzingsregister voor drie jaar. Verder heeft de verzekeraar het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit laten weten dat de gegevens van de consument in het Incidentenregister zijn opgenomen. Ten slotte vindt de verzekeraar dat de consument de kosten van het fraudeonderzoek van 493 euro moet betalen.

De Geschillencommissie Kifid oordeelt dat de consument de verzekeraar opzettelijk heeft misleid door onjuiste gegevens aan de verzekeraar te geven met als doel een hogere schade-uitkering te ontvangen dan waar zij recht op had.  "Dit brengt met zich dat geen recht op dekking c.q. uitkering van het schadebedrag bestaat", aldus Kifid. Ook is de Geschillencommissie van mening dat Achmea de gegevens van de consument voor de duur van drie jaar mocht opnemen in het EVR en voor de duur van acht jaar in het Incidentenregister en daarvan een melding aan het CBV mocht maken. De interne onderzoekskosten heeft de verzekeraar terecht bij de consument in rekening gebracht, aldus de commissie.

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Vroegtijdig helpen ondernemers levert impact op van 36 miljoen euro

Vroegtijdig helpen ondernemers levert impact op van 36 miljoen euro

In 2022 bedroeg de macro-economische impact van het vroegtijdig helpen van ondernemers maar liefst 36 miljoen, waarbij vooral de impact van de ondernemersadviseur...

Wilma de Bruijn beëindigt carrière in financiële sector: “Geef nooit op”

Wilma de Bruijn beëindigt carrière in financiële sector: “Geef nooit op”

Wilma de Bruijn legt op 1 januari 2024 haar functie van General Manager bij Eurapco. Dit maakte zij bekend tijdens het Eurapco Board Symposium van 5 en 6 oktober...

Maureen Schlejen directievoorzitter Achmea Investment Management

Maureen Schlejen directievoorzitter Achmea Investment Management

Maureen Schlejen is benoemd tot directievoorzitter van Achmea Investment Management. Zij volgt Jacob de Wit op. Schlejen was tot voor kort Chief Commercial Officer...

Achmea: stevige stijging van de kosten

Achmea: stevige stijging van de kosten

Achmea zag de kosten in het eerste halfjaar 2023 stijgen met elf procent. Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur: “Er is sprake van een stevige stijging...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...