Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Factuur algemeen beeld (tekening)

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal nota’s ingediend. Een deel van de nota's blijkt echter vervalst te zijn en de verklaring van de consument is niet geloofwaardig. De claim is door de verzekeraar terecht afgewezen en terecht worden de persoonsgegevens van de consument voor de duur van acht jaar opgenomen in het Incidentenregister en voor de duur van drie jaar in het EVR. Ook mocht de verzekeraar de interne onderzoekskosten op de consument verhalen.

Wat is het geval? De consument heeft als medeverzekerde een beroep gedaan op de polis van haar vaders Buiten-de-Deur-Verzekering, nadat zij op 27 december 2020 op straat is beroofd. Een dag na de straatroof heeft de consument per e-mail de volgende gegevens aan de verzekeraar verstrekt over de gestolen spullen: een Louis Vuitton tas ter waarde van 2350, euro met daarin onder meer een Louis vuitton Toilet tas ter waarde van 350 euro, een Cartier bril van 1735 euro, airpods  van 229 euro. De meeste spullen zijn in 2020 gekocht en bewijs van aankoop wordt meegeleverd.

Toen de consument aangifte bij de politie deed, liet ze optekenen dat tijdens de straatroof haar Louis Vuitton tas was gestolen met daarin een portemonnee en wat pasje, een zonnebril en Airpods. 

In een e-mail van 28 januari 2021 van de consument aan de verzekeraar meldt de consument over de aankoop van de Louis Vuitton toilettas dat op de bon te zien is dat zij dit item met een cadeaubon betaald heeft. Achmea heeft vervolgens nader onderzoek gedaan naar de spullen die volgens de consument zijn gestolen. Tijdens dit onderzoek heeft de verzekeraar ontdekt dat de Louis Vuitton toilettas, waarvan de consument een nota had ingediend, een groter formaat heeft dan de Louis Vuitton tas waarin deze toilettas volgens de consument zat. Nadat de verzekeraar de consument hiermee op 16 februari 2021 had geconfronteerd, heeft de consument verklaard dat zij een verkeerde nota bij de verzekeraar heeft ingediend. Vervolgens heeft de consument een andere nota ingeleverd van de toilettas die volgens haar wél in haar Louis Vuitton tas zat. Door de verzekeraar is vastgesteld dat deze toilettas inderdaad van een kleiner formaat is dan de Louis Vuitton tas maar ook dat deze toilettas niet van zwart leer maar van bruin canvas is.

Vervolgens heeft de verzekeraar de drie Louis Vuitton nota’s die door de consument zijn ingediend, voorgelegd aan Louis Vuitton. Bij e-mail van 26 februari 2021 heeft Louis Vuitton aan de verzekeraar laten weten dat de aankoop van de tas en de toilettassen niet op naam van de consument zijn verricht. De ingediende nota’s zijn volgens Louis Vuitton niet authentiek. Het gaat om vervalste nota’s.

Achmea heeft vervolgens aan de consument laten weten dat de schade niet wordt vergoed, omdat de consument vervalste bonnen heeft ingediend. Ook laat Achmea weten dat de persoonsgegevens van de consument worden opgenomen in het Incidentenregister voor een duur van acht jaar en in het Extern Verwijzingsregister voor drie jaar. Verder heeft de verzekeraar het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit laten weten dat de gegevens van de consument in het Incidentenregister zijn opgenomen. Ten slotte vindt de verzekeraar dat de consument de kosten van het fraudeonderzoek van 493 euro moet betalen.

De Geschillencommissie Kifid oordeelt dat de consument de verzekeraar opzettelijk heeft misleid door onjuiste gegevens aan de verzekeraar te geven met als doel een hogere schade-uitkering te ontvangen dan waar zij recht op had.  "Dit brengt met zich dat geen recht op dekking c.q. uitkering van het schadebedrag bestaat", aldus Kifid. Ook is de Geschillencommissie van mening dat Achmea de gegevens van de consument voor de duur van drie jaar mocht opnemen in het EVR en voor de duur van acht jaar in het Incidentenregister en daarvan een melding aan het CBV mocht maken. De interne onderzoekskosten heeft de verzekeraar terecht bij de consument in rekening gebracht, aldus de commissie.

 

 

Reactie toevoegen

 
Nieuwe cao voor medewerkers Achmea

Nieuwe cao voor medewerkers Achmea

Een grote meerderheid van de leden van FNV Finance, CNV Vakmensen én van alle Achmea-medewerkers heeft ingestemd met een nieuwe cao. De cao geldt voor circa...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Woontest: meerderheid ouderen willen kleinere woning

Woontest: meerderheid ouderen willen kleinere woning

Zes op de tien 55-plussers wil in de toekomst kleiner gaan wonen. Dit blijkt uit de Woontest van Achmea waaraan ruim 15.000 55-plussers deelnamen. Op dit moment...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Henny te Beest stopt als commissaris bij Achmea Bank

Henny te Beest stopt als commissaris bij Achmea Bank

Henny te Beest treedt per 18 november terug als lid van de Raad van Commissarissen van Achmea Bank. Hij was commissaris vanaf 2015 gedurende twee termijnen van vier...

Werkgevers onderschatten impact nieuwe pensioenwet

Werkgevers onderschatten impact nieuwe pensioenwet

"De impact van de Wtp wordt nog door veel werkgevers onderschat. Nieuwe regelingen en het nemen van beslissingen moeten binnen een beperkte tijd worden gerealiseerd....

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...