Klager maakt zorgplichtschending niet concreet

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2020-381) Zorgplicht Assurantietussenpersoon, beleggingsverzekeringen afgesloten via Tussenpersoon. Consument stelt dat Tussenpersoon bij de bemiddeling en advisering in 1999 is tekort geschoten en heeft nagelaten hem van juiste en volledige informatie te voorzien en ook tijdens de looptijd van de verzekering niet heeft voldaan aan de op hem rustende zorgplicht. De Commissie stelt vast dat Consument niet concreet heeft gesteld dat en waarom het door Tussenpersoon gegeven advies in 1999 onjuist of niet passend is geweest. De Commissie kan niet vaststellen dat de Tussenpersoon Consument in 1999 onjuist heeft geadviseerd, noch dat Consument als gevolg daarvan mogelijk enige schade heeft geleden. In 2012 heeft Tussenpersoon nader advies aangeboden. Consument is daar niet op ingegaan. In 2014 heeft Verzekeraar contact met Consument opgenomen om te bezien of nadere advisering nodig was. Consument meende dat dit niet nodig was. Consument heeft niet gesteld waarom de Tussenpersoon had moeten begrijpen dat de Verzekering mogelijk aanpassing behoefde. Consument heeft niet aannemelijk gemaakt dat als de Tussenpersoon nader advies had aangeboden hij daar, anders dan in 2012 en 2014, gebruik van had willen maken en ook niet tot welk resultaat dat zou hebben geleid. De vorderingen worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...