Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Arno Dolders portret

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit gesprek geen verdere actie te ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Legal & General. De verzekeraar roept op tot bezinning.

 Legal & General heeft onderzoeksbureau GfK opdracht gegeven om periodiek onderzoek te doen naar de ervaringen en opvattingen van de Nederlandse consument. Het onlangs gehouden onderzoek gaat over het provisieverbod. Op de algemene vraag of consumenten liever de advieskosten ineens betalen of gespreid over een langere termijn, sprak in eerder onderzoek ruim 60 procent van de consumenten in de verschillende productgroepen de voorkeur uit voor betaling van een vast bedrag. In het laatste onderzoek is aan consumenten aan de hand van een voorbeeldcase de gemiddelde adviestarieven voorgelegd zoals die momenteel door adviseurs worden berekend. Bij deze bedragen kiest, afhankelijk van de productgroep, 31 tot 47 procent van de consumenten voor betaling ineens. Een iets hoger percentage kiest voor gespreide betaling, afhankelijk van productgroep variërend van 36 tot 42 procent. De overige consumenten maken geen keuze.

Arno Dolders (Legal & General): “Invoering van een systeem van gespreide betaling vraagt van het intermediair een stuk voorfinanciering. Bij veel kantoren was die ruimte er de afgelopen jaren gewoonweg niet. Nu de economische situatie langzaam maar zeker beter wordt kan ik mij voorstellen dat kantoren voor bepaalde klanten deze faciliteit toch aanbieden. De behoefte is groot en het zal leiden tot een verdere klantbinding.”

 

Onderzoek naar passiviteit consumenten

Dolders zegt zich zorgen te maken over het aantal consumenten dat na een oriëntatiegesprek met een adviseur niet tot actie overgaan. "Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit allemaal consumenten zijn waarvan de adviseur heeft vastgesteld dat alles prima in orde is. Het is zinvol om te onderzoeken wat de oorzaak van deze passiviteit is. Schrikt men terug voor de kosten? Of verwacht men van de adviseur dat deze toch na het gesprek meer actie neemt? Of kunnen de gesprekken beter afgesloten worden, waardoor meer klanten die acties nemen die voor hen relevant zijn? Ik weet het niet, maar ik denk wel dat het zinvol is om hier meer onderzoek naar te doen. Want dit hoge percentage van klanten die niet in actie komen, lijkt niet in het belang van de klanten zelf en is zeker niet in het belang van een gezond bedrijfsmodel van de adviseurs.”

 

Adviseurs profileren zich onvoldoende
Uit het onderzoek blijkt wel dat consumenten onafhankelijk advies zeer op prijs stellen. Dolders: “In de periodieke onderzoeken zien we bij de consument een stijgende waardering voor onafhankelijk advies rondom de aanschaf van financiële producten. Ik zie dagelijks dat veel adviseurs dit belang onderschatten en onvoldoende hun onafhankelijkheid profileren. Waarschijnlijk vanuit een beleving dat voor hen onafhankelijkheid iets vanzelfsprekends is. Maar dat is het in het huidige sterk verbrokkelde landschap van distributie van financiële producten niet meer. Consumenten vinden onafhankelijk advies terecht belangrijk. Als adviseur die dit schaarse goed van onafhankelijkheid kan aanbieden, zou ik dit krachtig en permanent profileren.”
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Louk Jongen - 15 juli 2015

En hoeveel gaan er na dat gratis oriënterend gesprek, zelf knoeien?

Rob Goedhart - 15 juli 2015

Is dit onderzoek openbaar? Vraagstelling, antwoorden, resultaten?

Geert Sijbring - 15 juli 2015

50/60 % van de Nederlandse huishoudens hebben na het salaris nog een stuk maand over. en dan nog vragen hoe het komt dat na het oriëntatie gesprek er geen reactie komt. ?????????? Wie is er nou de weg kwijt. Geert Sijbring

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Afgelopen week heeft Legal & General op vier plaatsen in Nederland haar nieuwe naam Scildon gepresenteerd. De primeur was voor de financieel adviseurs waarmee...

Cfd: evaluatie provisieverbod is besmet

Cfd: evaluatie provisieverbod is besmet

CFD heeft opnieuw bezwaren geuit tegen de betrokkenheid van onderzoeker Peter Risseeuw bij de evaluatie van het provisieverbod. Financiën heeft de opdracht...

Provisieverbod   niet terugdraaien, ook geen   beetje

Provisieverbod niet terugdraaien, ook geen beetje

Het provisieverbod is een grote sprong voorwaarts gebleken in de kwaliteit van financiële adviezen. “Draai het dus vooral niet terug, ook niet een beetje”,...

Switchen naar andere autopolis kost weinig moeite

Switchen naar andere autopolis kost weinig moeite

Overstappen naar een andere autoverzekeraar is gemakkelijk. Dat vindt een meerderheid van de consumenten met een autoverzekering, zo blijkt uit onderzoek van GfK...

Fritzsche nieuwe CEO Legal & General

Fritzsche nieuwe CEO Legal & General

Zodra de overname van Legal & General Nederland door Chesnara definitief is, zal Gert Jan Fritzsche worden benoemd tot CEO van Legal & General Nederland....

Erkend adviseurs: duidelijkheid groot pluspunt provisieverbod

Erkend adviseurs: duidelijkheid groot pluspunt provisieverbod

Erkend adviseurs, aangesloten bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH), staan overwegend positief tegenover het provisieverbod. Vooral de toegenomen transparantie...

Provisieverbod  zorgt voor beter  rendement

Provisieverbod zorgt voor beter rendement

Milko Perdijk (Perdijk Advies, Reeuwijk) hoor je niet klagen over de effecten van het provisieverbod. Sinds de invoering van het verbod is het rendement van zijn...

Inhaalslag kennis beleggen noodzakelijk

Inhaalslag kennis beleggen noodzakelijk

Ruim driekwart van de consumenten die een financieel adviseur heeft geraadpleegd, zegt dat deze adviseur in zijn advisering sparen en beleggen heeft vergeleken....

L&g: vaar niet blind op adviessoftware

L&g: vaar niet blind op adviessoftware

"Pensioenadviseur aan het roer, niet de ondersteunende middelen. Blijf vooral ook je gezond verstand gebruiken en vaar niet blind op adviessoftware." Dit...

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over o.a. hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning...