Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Arno Dolders portret

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit gesprek geen verdere actie te ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Legal & General. De verzekeraar roept op tot bezinning.

 Legal & General heeft onderzoeksbureau GfK opdracht gegeven om periodiek onderzoek te doen naar de ervaringen en opvattingen van de Nederlandse consument. Het onlangs gehouden onderzoek gaat over het provisieverbod. Op de algemene vraag of consumenten liever de advieskosten ineens betalen of gespreid over een langere termijn, sprak in eerder onderzoek ruim 60 procent van de consumenten in de verschillende productgroepen de voorkeur uit voor betaling van een vast bedrag. In het laatste onderzoek is aan consumenten aan de hand van een voorbeeldcase de gemiddelde adviestarieven voorgelegd zoals die momenteel door adviseurs worden berekend. Bij deze bedragen kiest, afhankelijk van de productgroep, 31 tot 47 procent van de consumenten voor betaling ineens. Een iets hoger percentage kiest voor gespreide betaling, afhankelijk van productgroep variërend van 36 tot 42 procent. De overige consumenten maken geen keuze.

Arno Dolders (Legal & General): “Invoering van een systeem van gespreide betaling vraagt van het intermediair een stuk voorfinanciering. Bij veel kantoren was die ruimte er de afgelopen jaren gewoonweg niet. Nu de economische situatie langzaam maar zeker beter wordt kan ik mij voorstellen dat kantoren voor bepaalde klanten deze faciliteit toch aanbieden. De behoefte is groot en het zal leiden tot een verdere klantbinding.”

 

Onderzoek naar passiviteit consumenten

Dolders zegt zich zorgen te maken over het aantal consumenten dat na een oriëntatiegesprek met een adviseur niet tot actie overgaan. "Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit allemaal consumenten zijn waarvan de adviseur heeft vastgesteld dat alles prima in orde is. Het is zinvol om te onderzoeken wat de oorzaak van deze passiviteit is. Schrikt men terug voor de kosten? Of verwacht men van de adviseur dat deze toch na het gesprek meer actie neemt? Of kunnen de gesprekken beter afgesloten worden, waardoor meer klanten die acties nemen die voor hen relevant zijn? Ik weet het niet, maar ik denk wel dat het zinvol is om hier meer onderzoek naar te doen. Want dit hoge percentage van klanten die niet in actie komen, lijkt niet in het belang van de klanten zelf en is zeker niet in het belang van een gezond bedrijfsmodel van de adviseurs.”

 

Adviseurs profileren zich onvoldoende
Uit het onderzoek blijkt wel dat consumenten onafhankelijk advies zeer op prijs stellen. Dolders: “In de periodieke onderzoeken zien we bij de consument een stijgende waardering voor onafhankelijk advies rondom de aanschaf van financiële producten. Ik zie dagelijks dat veel adviseurs dit belang onderschatten en onvoldoende hun onafhankelijkheid profileren. Waarschijnlijk vanuit een beleving dat voor hen onafhankelijkheid iets vanzelfsprekends is. Maar dat is het in het huidige sterk verbrokkelde landschap van distributie van financiële producten niet meer. Consumenten vinden onafhankelijk advies terecht belangrijk. Als adviseur die dit schaarse goed van onafhankelijkheid kan aanbieden, zou ik dit krachtig en permanent profileren.”
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Louk Jongen - 15 juli 2015

En hoeveel gaan er na dat gratis oriënterend gesprek, zelf knoeien?

Rob Goedhart - 15 juli 2015

Is dit onderzoek openbaar? Vraagstelling, antwoorden, resultaten?

Geert Sijbring - 15 juli 2015

50/60 % van de Nederlandse huishoudens hebben na het salaris nog een stuk maand over. en dan nog vragen hoe het komt dat na het oriëntatie gesprek er geen reactie komt. ?????????? Wie is er nou de weg kwijt. Geert Sijbring

Boete van ton voor florentis wegens overtreden provisieverbod

Boete van ton voor florentis wegens overtreden provisieverbod

Het kon haast niet uitblijven, dat na de adviseur ook de verzekeraar zou worden beboet wegens schending van het provisieverbod. De boete is dinsdag bekend gemaakt...

Enquête provisieverbod open tot medio augustus

Enquête provisieverbod open tot medio augustus

Financieel adviseurs kunnen nog tot half augustus de enquête over het provisieverbod invullen. Onderzoeksbureau Decisio evalueert in samenwerking met Periscoop...

Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

AFM roept adviseurs op zich aan te melden voor provisieverbod enquête

AFM roept adviseurs op zich aan te melden voor provisieverbod enquête

De AFM roept adviseurs op zich aan te melden om mee te doen aan een internetenquête over het provisieverbod. De oproep doet de AFM in haar juni-Nieuwsbrief....

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Sinds dit jaar staat de AFM niet meer toe dat softwareleveranciers gelden ontvangen van aanbieders voor de inbouw van producten. Hierdoor ontstaat er een meer gelijk...

Zin en onzin van scenario-analyse

Zin en onzin van scenario-analyse

Verbaasd is ze over de voorspellende gaven die scenario-analyses bij DC-regelingen op basis van beleggen wordt toegedicht. Een hoge uitkomst in zo’n analyse...

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

 Een collectieve pensioenregeling die niet gemiddeld een vermogensopbouw van 5 procent per jaar behaalt, zal in de praktijk zelden leiden tot het gewenste en...

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General introduceert een digitale RendementWijzer voor financieel adviseurs. Met deze tool kunnen zij klanten inzicht geven of zij wel of niet de voor...