Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Arno Dolders portret

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit gesprek geen verdere actie te ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Legal & General. De verzekeraar roept op tot bezinning.

 Legal & General heeft onderzoeksbureau GfK opdracht gegeven om periodiek onderzoek te doen naar de ervaringen en opvattingen van de Nederlandse consument. Het onlangs gehouden onderzoek gaat over het provisieverbod. Op de algemene vraag of consumenten liever de advieskosten ineens betalen of gespreid over een langere termijn, sprak in eerder onderzoek ruim 60 procent van de consumenten in de verschillende productgroepen de voorkeur uit voor betaling van een vast bedrag. In het laatste onderzoek is aan consumenten aan de hand van een voorbeeldcase de gemiddelde adviestarieven voorgelegd zoals die momenteel door adviseurs worden berekend. Bij deze bedragen kiest, afhankelijk van de productgroep, 31 tot 47 procent van de consumenten voor betaling ineens. Een iets hoger percentage kiest voor gespreide betaling, afhankelijk van productgroep variërend van 36 tot 42 procent. De overige consumenten maken geen keuze.

Arno Dolders (Legal & General): “Invoering van een systeem van gespreide betaling vraagt van het intermediair een stuk voorfinanciering. Bij veel kantoren was die ruimte er de afgelopen jaren gewoonweg niet. Nu de economische situatie langzaam maar zeker beter wordt kan ik mij voorstellen dat kantoren voor bepaalde klanten deze faciliteit toch aanbieden. De behoefte is groot en het zal leiden tot een verdere klantbinding.”

 

Onderzoek naar passiviteit consumenten

Dolders zegt zich zorgen te maken over het aantal consumenten dat na een oriëntatiegesprek met een adviseur niet tot actie overgaan. "Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit allemaal consumenten zijn waarvan de adviseur heeft vastgesteld dat alles prima in orde is. Het is zinvol om te onderzoeken wat de oorzaak van deze passiviteit is. Schrikt men terug voor de kosten? Of verwacht men van de adviseur dat deze toch na het gesprek meer actie neemt? Of kunnen de gesprekken beter afgesloten worden, waardoor meer klanten die acties nemen die voor hen relevant zijn? Ik weet het niet, maar ik denk wel dat het zinvol is om hier meer onderzoek naar te doen. Want dit hoge percentage van klanten die niet in actie komen, lijkt niet in het belang van de klanten zelf en is zeker niet in het belang van een gezond bedrijfsmodel van de adviseurs.”

 

Adviseurs profileren zich onvoldoende
Uit het onderzoek blijkt wel dat consumenten onafhankelijk advies zeer op prijs stellen. Dolders: “In de periodieke onderzoeken zien we bij de consument een stijgende waardering voor onafhankelijk advies rondom de aanschaf van financiële producten. Ik zie dagelijks dat veel adviseurs dit belang onderschatten en onvoldoende hun onafhankelijkheid profileren. Waarschijnlijk vanuit een beleving dat voor hen onafhankelijkheid iets vanzelfsprekends is. Maar dat is het in het huidige sterk verbrokkelde landschap van distributie van financiële producten niet meer. Consumenten vinden onafhankelijk advies terecht belangrijk. Als adviseur die dit schaarse goed van onafhankelijkheid kan aanbieden, zou ik dit krachtig en permanent profileren.”
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Louk Jongen - 15 juli 2015

En hoeveel gaan er na dat gratis oriënterend gesprek, zelf knoeien?

Rob Goedhart - 15 juli 2015

Is dit onderzoek openbaar? Vraagstelling, antwoorden, resultaten?

Geert Sijbring - 15 juli 2015

50/60 % van de Nederlandse huishoudens hebben na het salaris nog een stuk maand over. en dan nog vragen hoe het komt dat na het oriëntatie gesprek er geen reactie komt. ?????????? Wie is er nou de weg kwijt. Geert Sijbring

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

AFM duidt niet-geldelijke beloning nader

AFM duidt niet-geldelijke beloning nader

Aan de hand van een nieuw aantal vragen en antwoorden schetst de AFM wat zij kwalificeert als niet-geldelijke beloning en wanneer zo’n beloning wel en niet...

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

“Adviseren over duurzaamheid is goed, maar het mag niet zo zijn dat het adviseurskantoor een verkoopkanaal is voor commerciële aanbieders van panelen...

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

Het ministerie van Financiën is tegen een nieuwe categorie semiprofessionele beleggers in MiFID II, schrijft ze in reactie op een EU-consultatie. Financiën:...

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

De zoveelste bom onder het gelijke speelveld. Dat is volgens CFD het kabinetsplan de kennis- en ervaringstoets bij een hypotheekverhoging af te schaffen. CFD-voorzitter...

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

De AFM heeft SRLEV en Vivat Schadeverzekeringen een boete opgelegd van in totaal 400.000 euro (200.000 euro per verzekeraar). Dit omdat beide verzekeraars in april...

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

"De consument mag in de toekomst gaan kiezen tussen een onafhankelijk financieel adviseur, een zelfstandig financieel adviseur en een verkoopadviseur. Nou, dat belooft...

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Stichting Geldbelangen pleit opnieuw voor een provisieverbod bij consumptief krediet. Het pleidooi is ingebracht in de consultatie 'Besluit analyse vakbekwaamheidsbouwwerk'. Geldbelangen:...

Nederlanders vallen massaal voor cryptobeleggen

Nederlanders vallen massaal voor cryptobeleggen

Cryptobeleggers hebben over het algemeen gemeen veel geld verdiend, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder meer dan 50.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Slechts...