Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Arno Dolders portret

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit gesprek geen verdere actie te ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Legal & General. De verzekeraar roept op tot bezinning.

 Legal & General heeft onderzoeksbureau GfK opdracht gegeven om periodiek onderzoek te doen naar de ervaringen en opvattingen van de Nederlandse consument. Het onlangs gehouden onderzoek gaat over het provisieverbod. Op de algemene vraag of consumenten liever de advieskosten ineens betalen of gespreid over een langere termijn, sprak in eerder onderzoek ruim 60 procent van de consumenten in de verschillende productgroepen de voorkeur uit voor betaling van een vast bedrag. In het laatste onderzoek is aan consumenten aan de hand van een voorbeeldcase de gemiddelde adviestarieven voorgelegd zoals die momenteel door adviseurs worden berekend. Bij deze bedragen kiest, afhankelijk van de productgroep, 31 tot 47 procent van de consumenten voor betaling ineens. Een iets hoger percentage kiest voor gespreide betaling, afhankelijk van productgroep variërend van 36 tot 42 procent. De overige consumenten maken geen keuze.

Arno Dolders (Legal & General): “Invoering van een systeem van gespreide betaling vraagt van het intermediair een stuk voorfinanciering. Bij veel kantoren was die ruimte er de afgelopen jaren gewoonweg niet. Nu de economische situatie langzaam maar zeker beter wordt kan ik mij voorstellen dat kantoren voor bepaalde klanten deze faciliteit toch aanbieden. De behoefte is groot en het zal leiden tot een verdere klantbinding.”

 

Onderzoek naar passiviteit consumenten

Dolders zegt zich zorgen te maken over het aantal consumenten dat na een oriëntatiegesprek met een adviseur niet tot actie overgaan. "Ik kan mij niet goed voorstellen dat dit allemaal consumenten zijn waarvan de adviseur heeft vastgesteld dat alles prima in orde is. Het is zinvol om te onderzoeken wat de oorzaak van deze passiviteit is. Schrikt men terug voor de kosten? Of verwacht men van de adviseur dat deze toch na het gesprek meer actie neemt? Of kunnen de gesprekken beter afgesloten worden, waardoor meer klanten die acties nemen die voor hen relevant zijn? Ik weet het niet, maar ik denk wel dat het zinvol is om hier meer onderzoek naar te doen. Want dit hoge percentage van klanten die niet in actie komen, lijkt niet in het belang van de klanten zelf en is zeker niet in het belang van een gezond bedrijfsmodel van de adviseurs.”

 

Adviseurs profileren zich onvoldoende
Uit het onderzoek blijkt wel dat consumenten onafhankelijk advies zeer op prijs stellen. Dolders: “In de periodieke onderzoeken zien we bij de consument een stijgende waardering voor onafhankelijk advies rondom de aanschaf van financiële producten. Ik zie dagelijks dat veel adviseurs dit belang onderschatten en onvoldoende hun onafhankelijkheid profileren. Waarschijnlijk vanuit een beleving dat voor hen onafhankelijkheid iets vanzelfsprekends is. Maar dat is het in het huidige sterk verbrokkelde landschap van distributie van financiële producten niet meer. Consumenten vinden onafhankelijk advies terecht belangrijk. Als adviseur die dit schaarse goed van onafhankelijkheid kan aanbieden, zou ik dit krachtig en permanent profileren.”
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Louk Jongen - 15 juli 2015

En hoeveel gaan er na dat gratis oriënterend gesprek, zelf knoeien?

Rob Goedhart - 15 juli 2015

Is dit onderzoek openbaar? Vraagstelling, antwoorden, resultaten?

Geert Sijbring - 15 juli 2015

50/60 % van de Nederlandse huishoudens hebben na het salaris nog een stuk maand over. en dan nog vragen hoe het komt dat na het oriëntatie gesprek er geen reactie komt. ?????????? Wie is er nou de weg kwijt. Geert Sijbring

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

"Wat is het volgende balletje dat het Verbond van Verzekeraars gaat opwerpen? Dat de eerbiedigende werking van doorlopende provisie maar moet worden afgeschaft omdat...

Rust keert terug aan provisiefront

Rust keert terug aan provisiefront

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig. Het provisieverbod is geëvalueerd en minister Hoekstra ziet op basis van de uitkomsten...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

De OvFD vindt het "te kort door de bocht dat geconcludeerd wordt dat er geen problemen zijn vastgesteld met betrekking tot de toegankelijkheid van advies onder...

Fred de Jong: “Gemiste kans”

Fred de Jong: “Gemiste kans”

Onderzoeker Fred de Jong vindt het jammer dat het ministerie van Financiën de uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod niet oppakt om mensen te actief...

Evaluatie provisieverbod leidt niet tot nieuwe inzichten

Evaluatie provisieverbod leidt niet tot nieuwe inzichten

De evaluatie van het provisieverbod heeft niet tot nieuwe inzichten geleid, ook niet met betrekking tot schadeverzekeringen. Minister Hoekstra: "De evaluatie geeft...

Uitkomsten evaluatie provisieverbod nog in januari

Uitkomsten evaluatie provisieverbod nog in januari

Minister Hoekstra verwacht de (langverwachte) uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod nog in januari naar de Tweede Kamer te sturen. Dat is op te maken...

Provisieverbod leidt tot paradoxale situatie

Provisieverbod leidt tot paradoxale situatie

"De paradoxale situatie lijkt nu dat advies goedkoper is en producten beter, terwijl de consument wegblijft, afgeschrikt door de nu zichtbare prijzen en de slechte...

Nog één week om mening over provisieverbod te ventileren

Nog één week om mening over provisieverbod te ventileren

Financieel adviseurs hebben nog één week om hun stem te laten horen over het provisieverbod. Onderzoeksbureau Decisio evalueert in samenwerking met...

Gfk voorspelt forse toename rijgedragpolissen

Gfk voorspelt forse toename rijgedragpolissen

GfK verwacht een zeer sterke groei in ‘rijgedragpolissen’ binnen de markt voor autoverzekeringen.  Bij een rijgedragverzekering worden via een app...