Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kifid (logo)

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De Commissie "stelt op basis van het klachtdossier vast dat Adviseur Consument niet voorafgaand aan het adviesgesprek heeft geïnformeerd over de mogelijke kosten verbonden aan het gesprek. Dit had zij eenvoudigweg kunnen doen in de brief waarin zij de afspraak met Consument bevestigd heeft. Nog daargelaten de vraag of Adviseur gehouden was een dienstverleningsdocument met de relevante informatie aan Consument te verschaffen, lag het in ieder geval op de weg van de Adviseur Consument te informeren over de kosten van zijn werkzaamheden alvorens deze uit te voeren. De prijsstelling behoort immers tot de essentialia van de overeenkomst tussen partijen." De Commissie komt tot de conclusie dat "Adviseur is tekortgeschoten in haar informatievoorziening aan Consument. Consument klaagt dan ook terecht. De Commissie wijst de vordering van Consument daarom toe".

De consument werd in 2012 door CAS Assurantiën benaderd voor een gesprek. Tussen consument en adviseur bestond voordien geen adviesrelatie. Het gesprek werd ingepland op 28 augustus 2012. In de (ongedateerde) bevestigingsbrief is daarover vermeld: “Het gesprek is bedoeld om u te informeren over uw huidige Polis. Ook zal de adviseur met u bekijken welke mogelijkheden er zijn om dit voor u te verbeteren. Om goed te kunnen beoordelen welke voordelen voor u te behalen zijn, zal de adviseur met u uw huidige financiële situatie doornemen.” Na afloop van het twee uur durende gesprek "moest Consument een formulier ondertekenen en werd verteld dat hij een bedrag van 350 euro moest betalen."

CAS Assurantiën kwam in 2014 in het nieuws toen de AFM het kantoor een boete oplegde van 100.000 euro. De AFM onderzocht vijf klantdossiers waarin CAS in de periode van september tot en met november 2012 adviseerde over en bemiddelde in het oversluiten van beleggingsverzekeringen.

Volgens de AFM bracht CAS in de onderzochte klantdossiers vergoedingen in rekening gebracht die niet in verhouding stonden tot de werkzaamheden zoals die bleken uit de klantdossiers. Naar het oordeel van de AFM had Cas hiermee vergoedingen in rekening gebracht die kennelijk onredelijk waren. Vorig jaar stelde de rechtbank in Rotterdam CAS in beroep echter in het gelijk. Volgens de rechtbank heeft de AFM niet aannemelijk gemaakt dat Cas vergoedingen in rekening heeft gebracht die kennelijk onredelijk zijn. De AFM heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - 3 februari 2016

Aan dit artikel zitten twee kanten, die niets met elkaar van doen hebben. Een klant onaangekondigd een factuur voorleggen, als dat echt zo gegaan is, is natuurlijk not done en dan is een uitspraak van het KiFid als deze wat mij betreft volkomen terecht. Wij zitten niet te wachten op nieuwe cowboypraktijken. In de andere zaak gaat het om een eindoordeel (ik ga er maar even van uit dat het geen Hoge Raad zaak wordt, maar ook dat zou volgens mij nog kunnen) over de vraag wat een "kennelijk onredelijke beloning" is. Ik hoop maar dat in het nog te verschijnen vonnis richtlijnen staan, die meer duidelijkheid brengen in deze open norm. Dan weten we allemaal waar we aan toe zijn en dat is momenteel niet het geval.

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

 Een financieel adviseur kan zich er niet op beroepen dat hij het hefboom- en inteereffect bij zijn eigen beleggingsverzekering niet kende. Dat stelt de Geschillencommissie...

Absoluut toekomst voor adviseur

Absoluut toekomst voor adviseur

"Ik geloof absoluut dat er een toekomst is voor de adviseur, alleen wel in een aangepaste rol." Aldus Menno Luiten, Manager Marketing en Distributie bij...

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Een adviseur moet de 6.364 euro rente vergoeden die een huizenkoper kwijt was omdat de adviseur verzuimde om verlenging van de passeerdatum te vragen. Dat oordeelt...

Adviseur had proactiever moeten zijn

Adviseur had proactiever moeten zijn

"Het zonder meer doorverwijzen van consument naar de verzekeraar ontkent de toegevoegde waarde die een adviseur in situaties als deze juist heeft. Van een redelijk...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

"Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht dat hij bij een opdracht tot advies en/of bemiddeling ter zake het afsluiten van...