Legal & general: financiële educatie via YouTube

Legal & General (pand)

Legal & General is gestart met een eigen YouTube kanaal om bij te dragen aan de versterking van de financiële educatie van consumenten.

Via het YouTube kanaal biedt de verzekeraar algemene informatie over financiële onderwerpen. Doel is de klant een beter inzicht te geven in de eigen financiële situatie, maar ook om de consument nog beter bepaalde aspecten te laten begrijpen van de financiële producten die men heeft aangeschaft. Zo is er een filmpje te vinden over het waardeoverzicht dat de consument jaarlijks toegezonden krijgt. Via het filmpje krijgt de consument extra informatie over de verschillende onderdelen van het waardeoverzicht.

"Met de invoering van de verplichte directe beloning zien we dat bepaalde groepen consumenten niet meer benaderd worden vanuit het intermediair, maar ook zelf niet initiatief nemen om advies in te winnen. Ik voorspel dat dit geleidelijk aan steeds meer schrijnende situaties tot gevolg zal hebben", zegt algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General. "Wij hebben er als samenleving belang bij om met elkaar de kennis van de consument over financiële onderwerpen snel te verhogen. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor organisaties zoals Nibud, maar ook als sector kunnen wij aan deze financiële educatie een bijdrage leveren zodat consumenten zich tijdig realiseren dat er bepaalde zaken zijn die geregeld moeten worden." Eén van die middelen om de consument te bereiken zijn filmpjes op YouTube. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan een film over de gevolgen van inflatie voor de koopkracht op langere termijn. Of het effect van een scheiding op de opgebouwde pensioenrechten”, aldus Dolders.

Naast kennisoverdracht zullen er ook films worden opgenomen waarin de consument meer achtergrondinformatie krijgt over Legal & General als risicodrager. "Niet met het doel de consument te bewegen om rechtstreeks bij onze maatschappij een financieel product aan te schaffen", bezweert Dolders. "Wij blijven van mening dat de consument er bij de aanschaf van complexe financiële producten er verstandig aan doet dit te doen in overleg met zijn persoonlijk adviseur. Maar wij kunnen ons wel voorstellen dat een consument die zijn geld vele jaren toevertrouwt aan een financiële instelling behoefte heeft om een beeld te hebben van deze verzekeraar en de mensen die daar werken."
 

Reactie toevoegen

 
Happy Wealthy maakt pensioen en geldzaken begrijpelijk en leuk

Happy Wealthy maakt pensioen en geldzaken begrijpelijk en leuk

Aon lanceert met Happy Wealthy een online platform voor werkgevers, waarmee zij hun medewerkers op een speelse manier laten ontdekken hoe zij financieel gezond kunnen...

Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit...

Bank voor de klas 2021 gaat door

Bank voor de klas 2021 gaat door

Bank voor de Klas 2021 gaat door, maar wegens corona in aangepaste vorm. Niet de gastdocent, maar de leerkracht speelt de Cash Quiz met de klas. Met de bankmedewerker...

Minister houdt het bij bestaande initiatieven om financiële geletterdheid te vergroten

Minister houdt het bij bestaande initiatieven om financiële geletterdheid te vergroten

Minister Hoekstra meent dat vooralsnog kan worden volstaan met lopende initiatieven om de Nederlandse financiële geletterdheid te vergroten. Dat schrijft hij...

Financiële educatie moet in schoolcurriculum

Financiële educatie moet in schoolcurriculum

Financiële educatie moet een structureel deel uitmaken van de lessen op school. Dat staat in een brief die de vaste Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zin en onzin van scenario-analyse

Zin en onzin van scenario-analyse

Verbaasd is ze over de voorspellende gaven die scenario-analyses bij DC-regelingen op basis van beleggen wordt toegedicht. Een hoge uitkomst in zo’n analyse...

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

 Een collectieve pensioenregeling die niet gemiddeld een vermogensopbouw van 5 procent per jaar behaalt, zal in de praktijk zelden leiden tot het gewenste en...

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General introduceert een digitale RendementWijzer voor financieel adviseurs. Met deze tool kunnen zij klanten inzicht geven of zij wel of niet de voor...

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Afgelopen week heeft Legal & General op vier plaatsen in Nederland haar nieuwe naam Scildon gepresenteerd. De primeur was voor de financieel adviseurs waarmee...