Maatschappelijke waardering onafhankelijk adviseurs in de lift

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Mijn advies voor 2020: verspil als intermediaire branche dit momentum niet maar werk samen om de huidige maatschappelijke waardering verder te versterken", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Volgens Oosterbaan Martinius zit de waardering voor de onafhankelijk adviseur in de lift.

"De waardering door SEO van financieel adviseurs is geen incident. Wie oplet ziet de ene na de andere organisatie tot de conclusie komen dat de adviseurs die dicht bij de klant gevestigd zijn en het vertrouwen hebben van die klant, voor veel problemen de weg naar een oplossing lijken. Of we het nu hebben over de minister van Milieu en Wonen die een versnelling wil aanbrengen in de besluitvorming van woningeigenaren om hun woning duurzaam te maken, of banken die het volume van aflosvrije hypotheek willen terugbrengen. Allemaal komt men op enig moment terecht bij de nog enkele jaren geleden bijna afgeschreven beroepsgroep van financieel adviseurs."

"Ook de geachte verzekeraars waarvan velen een aantal jaren dachten dat ze het zelf wel konden, komen, ten onrechte niet beschaamd, terug. Wat ze constateren is dat ze vaak meer dan zes jaar niet geïnvesteerd hebben in kennis en relatieopbouw met dat intermediair. Maar vol goede moed “gaan ze er weer voor”. De verzekeraars die altijd hun geloof in het onafhankelijke intermediair hebben behouden zien hun gelijk maar niet altijd ook de waardering van het intermediair die ze eigenlijk verdienen."

Lees HIER de blog van Jurjen Oosterbaan Martinius.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 16 januari 2020

Zo is het maar net. Ik zou de geachte collegae wel willen oproepen om bij hun selectie van samenwerkingspartners ook in de beschouwing te betrekken welke verzekeraars de afgelopen jaren in woord en daad zijn blijven kiezen voor samenwerking met het kleinere lokale intermediair. En welke verzekeraars zich met hun directe labels en webwinkel premies -soms ver onder de netto kostprijs van het intermediairproduct- hongerig op volume hebben gestort. Waarbij de goedlopende rustige adviseursportefeuille dan de centjes mag leveren om dat gestunt mogelijk te blijven maken.

Rick Mulderij - My TP B.V. 15 januari 2020

Ik denk dat Oosterbaan gelijk heeft! Maatschappijen kiezen weer voor het intermediair. Zelfs voor particulier schade zijn er weer radio-spotjes, waarin de verzekeraar verwijst naar het intermediair. Sterker nog, ik denk zelfs dat consumenten ook weer meer voor adviseurs gaan kiezen ipv zelfstandig online. Als door middel van automatisering bepaalde handelingen efficiënter worden ingericht, dan blijft er meer tijd over om meer klanten beter te helpen. Proactief en periodiek...

PS - Platter-Schoo FD 15 januari 2020

Mea culpa zou hier op zijn plaats zijn. Verzekeraars hebben veel kwaad bloed gezet bij de adviseur. Elke (maatschappelijke) betrokkenheid hebben ze in de kiem weten te smoren. Het vertrouwen in de branche is nog steeds bagger. Ze zullen veel meer moeten doen dan alleen paaien van het intermediair. Kijken naar dekkingen en verzekerbaarheid. Meer menselijkheid en minder algoritmes. En beter opleiden van het eigen personeel. Vooral op communicatief gebied. De een roept dit en de ander dat. Valt niet meer op te bouwen laat staan vertrouwen. Alles moet zwart op wit en dan nog herroepen ze de zaak.

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

"Is scheiden normaal gesproken vaak al geen pretje, de huidige woningmarkt maakt het alleen nog maar lastiger. Vind maar eens betaalbare woning op één...

NFF en a.s.r.: exclusieve voorvertoning 'Your 100 Year Life'

NFF en a.s.r.: exclusieve voorvertoning 'Your 100 Year Life'

De stichting New Financial Forum en a.s.r. nodigen je uit voor de exclusieve besloten voorvertoning van de documentaire ‘Your 100 Year life’ van hoogleraar...

Steward-ownership wint terrein in Nederland

Steward-ownership wint terrein in Nederland

Het model van steward-ownership helpt ondernemers om het langetermijnbelang van bedrijf en maatschappelijke missie te borgen. Mooie voorbeelden hiervan zijn YouBeDo,...

Carla Muters: Nieuwe Financiële Fase

Carla Muters: Nieuwe Financiële Fase

"Laten we uitzoomen en niet op onze eilandjes blijven en doen wat we al deden. Met elkaar kunnen we groot denken en kleine stappen zetten. De keuzes die we samen...

Hoe het patriarchaat ons in de wurggreep houdt

Hoe het patriarchaat ons in de wurggreep houdt

"Als je over het patriarchaat begint, wordt iedereen bloednerveus. Toch wordt het tijd dat we daar een volwassen discussie over voeren", aldus voormalig advocate...

Internemen centraal in lente-editie New Financial Magazine

Internemen centraal in lente-editie New Financial Magazine

Het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, onderdeel van de stichting New Financial Forum,  is Internemen, een zelfbedacht woord dat staat...

Jules Brader: "Eerst aan jezelf denken!"

Jules Brader: "Eerst aan jezelf denken!"

"Het is niet zo dat de betere wereld er pas komt wanneer alle mensen in altruïstische heiligen zijn veranderd. Het is al heel wat wanneer we beseffen dat onze...

Roy van den Anker: de menselijke maat op de werkvloer

Roy van den Anker: de menselijke maat op de werkvloer

"Willen we medewerkers die  betrokken en verantwoordelijk handelen dan moeten we ze niet gebruiken om productie te draaien, maar oprecht luisteren en openstaan...

Over Rood: experts financiële sector meer dan welkom

Over Rood: experts financiële sector meer dan welkom

“Veel ondernemers zitten diep in de schulden, maar weten niet hoe ze dat moeten oplossen. Zeker nu met de coronacrisis. En soms doen ze dan domme dingen. Onnodig....

Kees Klomp: de waarde van verweven leven

Kees Klomp: de waarde van verweven leven

"Voor de moderne, westerse mens is de natuur letterlijk en figuurlijk ver weg geraakt. We leven niet langer (massaal) in de natuur, en dus leeft de natuur ook niet...