Marketingcampagne neemt digitaal wantrouwen niet weg

Peter Mols (directeur Sivi) 2014

Verzekeraars en hypotheekverstrekkers die jongeren willen bereiken moeten niet alleen inzetten op marketingcampagnes; die zorgen eerder voor wantrouwen dan vertrouwen. “Bouw nu aan digitaal vertrouwen door serieus met ons te communiceren en onze gevoelens van digitale onveiligheid weg te nemen." Dit is de oproep van Francis Bak en Jennifer Smit tijdens het congres 'De consument in de keten(en)'.

Meer dan voorgaande generaties zijn jongeren zich bewust van digitale gevaren, die grote gevolgen kunnen hebben voor de eigen persoonlijke en financiële integriteit. Dit gevoel van gebrek aan veiligheid maakt hen méér traditioneel dan tot nu toe is aangenomen. Aldus blijkt uit het onderzoek 'Bouwen aan digitaal vertrouwen' van student-onderzoekers Francis Bak (19) en Jennifer Smit (20) dat tijdens het congres werd gepresenteerd. Het onderzoek over de digitale toekomst en de digitale consument werd uitgevoerd in opdracht van HDN en SIVI die samen het congres organiseerden.

“Het onderzoek zet vraagtekens bij een aantal aannames in onze sector", zegt Sivi-directeur Peter Mols (foto). "Juist omdat wij jongeren van 18 tot 25 zien als mensen die hun hele leven regisseren met smartphones of tablets, nemen wij meestal aan dat ook hun financiële toekomst volledig via het digitale kanaal wordt geregeld. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers dat vooral het fysieke, persoonlijke kanaal bepalend is voor het vertrouwen dat financiële dienstverleners wordt gegund.”

 

Focus op persoonlijk advies

“Zeker bij hypotheken voor toekomstige woonconsumenten speelt de adviseur een doorslaggevende rol", zegt HDN-directeur Dorine van Basten. "Hoewel cognitieve systemen in de toekomst vergelijkbare advieskwaliteit kunnen bieden, zijn het juist persoonlijke adviseurs die vertrouwen wekken.”

Reactie toevoegen

 
Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...

Hypotheekmarkt krimpt na explosief eerste kwartaal

Hypotheekmarkt krimpt na explosief eerste kwartaal

Met het doorzetten van de rentestijgingen is de drukte op de hypotheekmarkt afgenomen in het tweede kwartaal van 2022. In totaal werden er 142.019 hypotheekaanvragen...

HDN: hypotheekaanvragen gedaald

HDN: hypotheekaanvragen gedaald

In juni zijn er circa 45.000  hypotheekaanvragen gedaan. Dat zijn er 5.000 minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Op 16 juni...

Hypotheekmarkt: sterke daling oversluiters en gepensioneerden

Hypotheekmarkt: sterke daling oversluiters en gepensioneerden

De oversluiter en gepensioneerde hebben volgens HDN duidelijk hun slag geslagen op de hypotheekmarkt en trekken zich nu terug. Met respectievelijk 6.300 en 3.500...

Consumenten kiezen voor kortere looptijd hypotheek

Consumenten kiezen voor kortere looptijd hypotheek

Consumenten kiezen nu voor kortere rentevaste periodes. HDN: “Met een kortere rentevaste periode zijn de maandlasten voor de hypotheek lager. Consumenten kiezen...

Hypotheekmarkt koelt in april iets af

Hypotheekmarkt koelt in april iets af

April 2022 zorgde, met meer dan 54.000 hypotheekaanvragen, dat de hypotheekmarkt iets afkoelt na de piek in aanvragen in het eerste kwartaal. Deze piek ontstond...

Niet-kopersmarkt piekt door aangekondigde renteverhoging

Niet-kopersmarkt piekt door aangekondigde renteverhoging

HDN registreerde afgelopen kwartaal 191.293 hypotheekaanvragen, een stijging van 37,1 procent ten opzichte van de 139.565 aanvragen in 2021 Q1. Daarmee werd het...

Podcast Leaders in Wonen: Merlyn van den Berg en Reinier van der Heijden

Podcast Leaders in Wonen: Merlyn van den Berg en Reinier van der Heijden

“Als je kijkt naar de technische mogelijkheden van het platform is de grote verandering die we de afgelopen jaren hebben gehad dat we nu 24/7 online zijn....

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren....

Massale toestroom hypotheekaanvragen

Massale toestroom hypotheekaanvragen

Wederom zijn er records verbroken op de hypotheekmarkt. Met 6.337 hypotheekaanvragen op één dag (10 februari) werd het oude record van 5.557 op 2 april...