"Minder klantimpact door NVB-standaarden voor risicogebaseerd witwasonderzoek"

Wasmachine (gratis Pixabay)

De NVB is gekomen met een vijftal standaarden die heldere uitgangspunten bieden voor banken om hun rol als poortwachter proportioneel en met focus op de echte risico’s uit te voeren. De komende tijd zal de NVB in totaal nog ongeveer twaalf standaarden publiceren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar ondernemers uit hoog-risicosectoren die vaak drempels ondervinden bij het regelen van hun bankzaken door het intensieve klantenonderzoek van de bank. De NVB hoopt zo in de komende maanden in eerste instantie nieuwe Standaarden te publiceren voor non-profit organisaties, sekswerkers en cryptobedrijven. Later volgen naar verwachting standaarden voor onder andere coffeeshops, automotive-bedrijven, betaalinstellingen en de detailhandel.

Een concreet voorbeeld uit de nieuwe NVB-standaarden waar bonafide klanten geen vragen meer hoeven te beantwoorden, is als zij transacties doen in landen die door de EU als hoog risico worden bestempeld. Als iemand op vakantie gaat naar zo’n land en de uitgaven blijven in lijn met wat je van een gewone toerist mag verwachten, dan is er volgens de nieuwe NVB-standaard niet langer aanleiding voor indringende vragen of verscherpte maatregelen.  

Een ander voorbeeld van minder klantimpact gaat over het identificeren en verifiëren van de zogenoemde UBO, de uiteindelijk belanghebbende van een onderneming. Voor laag en neutraal risico-scenario’s kan de bank volgens de nieuwe standaard de gegevens in het UBO-register gebruiken en is alleen een bevestiging van de klant nodig. Zakelijke klanten hoeven deze informatie dan niet langer ook nog via bijvoorbeeld een UBO-verklaring aan de bank te leveren.

De NVB: “Al met al leiden de NVB-standaarden ertoe dat banken hun klanten bij scenario’s met een laag of neutraal risico minder vaak hoeven lastig te vallen. En dat de bankmedewerker zijn aandacht kan richten op de echte risico’s.”

De standaarden zijn het belangrijkste resultaat van de serie rondetafelgesprekken tussen banken en DNB over een meer risicogebaseerd klantonderzoek om witwassen te voorkomen.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...

Verzekering met vaste som is levensverzekering

Verzekering met vaste som is levensverzekering

(Rechtspraak) Is een verzekering met een vaste som en aandeel winst een levensverzekering? De Rechtbank Noord-Holland oordeelt van wel. De Wwft is daarop van toepassing....

Negende en laatste Corona Monitor banken

Negende en laatste Corona Monitor banken

De kredietverlening door banken aan bedrijven is de afgelopen maand doorgegroeid van 64 miljard naar 66,5 miljard euro. Sinds het begin van de coronacrisis...

Acht jaar IVR-registratie mag bij klant die niet meewerkt aan Wwft-onderzoek

Acht jaar IVR-registratie mag bij klant die niet meewerkt aan Wwft-onderzoek

(Kifid-uitspraak GC 2021-0793) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft Aegon de consument gevraagd om informatie te verstrekken over de opbouw van...

Banken blij met toegang tot BRP voor witwasonderzoek

Banken blij met toegang tot BRP voor witwasonderzoek

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is blij met de mogelijkheid voor banken om in het kader van de strijd tegen het witwassen en terrorismefinanciering klantgegevens...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

Banken willen graag samen met overheden, bedrijven en consumenten kijken op welke manier de verschillende klimaatplannen verder kunnen worden aangescherpt, "waarbij...

Internetconsultatie Algemene leidraad Wwft

Internetconsultatie Algemene leidraad Wwft

Het ministerie van Financiën is de internetconsultatie gestart van de Algemene leidraad Wwft. De leidraad biedt instellingen guidance bij de toepassing van...

ABN Amro betaalt 480 miljoen euro vanwege ernstige tekortkomingen bij het bestrijden van witwassen

ABN Amro betaalt 480 miljoen euro vanwege ernstige tekortkomingen bij het bestrijden van witwassen

ABN Amro heeft een door het Openbaar Ministerie (OM) aangeboden transactie van 480 miljoen euro geaccepteerd. Het OM verwijt de bank jarenlange en structurele overtreding...

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit...