"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

Joost Tieland 2023

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day.

Brand New Day onderzocht waar Nederlanders op besparen in deze dure tijden.  Uitjes en luxeproducten zijn voor de meeste mensen de eerste post om op te bezuinigen. Daarnaast noemen veel mensen het bezoeken van horeca en uitgaven aan energie. Er wordt echter maar weinig bezuinigd op het sparen voor het pensioen. Slechts één op de tien mensen geeft echter aan dat ze willen besparen door minder geld opzij te zetten voor hun pensioen, of voor het creëren van een toereikende financiële buffer.

Dat hierop door slechts een klein deel van de mensen wordt beknibbeld, hangt volgens Brand New Day mogelijk samen met het feit dat bij veel mensen zorgen leven over hun reserves. Van alle ondervraagden zegt 44 procent bezorgd, tot zeer bezorgd te zijn of hun buffer later wel toereikend zal zijn. Ondernemers/zzp’ers hebben hierover de meeste zorgen: 52 procent van deze groep geeft dit aan. De categorie die het allerminst wordt genoemd als bezuinigingspost, is gezondheid en persoonlijke verzorging. Slechts 4 procent van de mensen heeft dit op de eerste plek. 

Joost Tieland, directeur bij Brand New Day: “We zien al jaren dat onze klanten in goede, maar ook in mindere jaren, stoïcijns doorgaan met het opbouwen van vermogen voor later. En dat is nodig ook, want steeds meer mensen zijn voor een goed pensioeninkomen afhankelijk van het vermogen dat ze zelf opbouwen. Dat geldt niet alleen voor zzp’ers of ondernemers, maar ook voor steeds meer mensen in loondienst. Dit onderzoek laat zien dat besef daarvan groeit en bevestigt trends die wij al onder onze nieuwe klanten waarnamen: het aantal klanten blijft in absolute aantallen toenemen en er wordt op steeds jongere leeftijd begonnen met pensioenopbouw.” 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...