Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Online betalen via Pixabay

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming dat diverse regels in de digitale economie aanscherpt om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren.

Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling. En er komt per 28 mei ook een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Ook moeten zij aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.

 

Reactie toevoegen

 
ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

Consument positief over hypotheekadviseur als geldverstrekker review vraagt

Consument positief over hypotheekadviseur als geldverstrekker review vraagt

Ook als de onafhankelijk adviseur op geen enkele wijze betrokken is bij het uitvragen van reviews blijken consumenten heel tevreden. Dat is de conclusie op basis...

Lloyds Bank vraagt klanten ook kwaliteit adviseur te beoordelen

Lloyds Bank vraagt klanten ook kwaliteit adviseur te beoordelen

Lloyds Bank heeft volgens eigen zeggen als een van de eerste hypotheekverstrekkers het initiatief genomen om klanten niet alleen te vragen de kwaliteit van de eigen...

Consumentenbond stapt uit Advieskeuze

Consumentenbond stapt uit Advieskeuze

De Consumentenbond is weer uit Advieskeuze.nl gestapt. "Advieskeuze.nl is nu sterk genoeg om op eigen benen te staan", zegt directeur Bart Combée van de bond. Sinds...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. De adviseur dacht mee met verschillende mogelijkheden...

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek heeft 13 online vestigingen geopend binnen een nieuw bedieningsconcept. Het zijn volwaardige vestigingen in gebieden waar tot op heden nog geen...

Adviseur moet in beweging komen

Adviseur moet in beweging komen

Adviseurs die op de oude manier blijven werken, krijgen het zwaar, stellen Jochem Davids en Tony Dingemanse (RISK Ventures) in vakblad VVP 8, dat komende dinsdag...

Jongeren pas met 31 welkom bij online autopolis aegon

Jongeren pas met 31 welkom bij online autopolis aegon

Aegon verhoogt de leeftijd waarop automobilisten online een autoverzekering kunnen afsluiten van 26 naar 31 jaar. Dat meldt de Consumentenbond. Dit geldt ook...

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren...