Nog meer banen weg bij ABN Amro

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro verwacht tot en met 2024 een verdere vermindering van het aantal arbeidsplaatsen met ongeveer vijftien procent, vooral vanaf 2022. Aldus de bank bij de presentatie maandag van de resultaten van haar strategie-review en toekomstvisie: "Vandaag kondigen we aan dat we een persoonlijke bank in de digitale tijd willen zijn, die in Nederland en Noordwest Europa klanten bedient daar waar we schaal hebben”.

ABN Amro: “We gaan ons richten op aantrekkelijke segmenten in Nederland en Noordwest Europa waar we winstgevende groei kunnen realiseren. In Nederland willen we groeien in de segmenten preferred banking en vermogende particulieren en middelgrote tot grote ondernemingen, waar we onze expertise inzetten. We gaan onze leidende posities in hypotheken en het mkb uitbouwen met nieuwe proposities om ons marktaandeel in beide segmenten te vergroten tot boven de 20 procent. In Noordwest Europa gaan we onze Nederlandse expertise in de transitiethema’s energie, digitaal en mobiliteit inzetten om in bepaalde nichemarkten een top drie positie te behalen. We blijven openstaan voor mogelijkheden voor bolt-on acquisities, vooral in private banking.

“We streven ernaar het volume van onze duurzame leningen en de duurzame beleggingen van onze klanten te verhogen van een vijfde naar een derde in 2024.

“We bouwen aan de bank van de toekomst door ons operationeel model rigoureus te vereenvoudigen en te centraliseren, zodat we onze aandacht kunnen richten op de klant en efficiënter kunnen werken. Ongeveer 90 procent van alle processen ter verwerking van grote volumes worden voor eind 2024 ‘end-to-end’ gedigitaliseerd. Ook gaan we de productportefeuille verder stroomlijnen met zo’n 60 procent voor eind 2024. In aansluiting op de trend dat klanten steeds meer overstappen op digitaal gaan we verder met het verminderen van het aantal kantoren. Wel blijven onze financiële coaches beschikbaar om klanten te ondersteunen, zodat zij toegang houden tot bankdiensten.

“De kosten willen we beperken tot 4,7 miljard euro in 2024, door 700 miljoen euro aan verdere kostenbesparingen te realiseren

Reactie toevoegen

 
ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

You Sure neemt belang in EMS

You Sure neemt belang in EMS

You Sure heeft een belang verworven in EMS Claims Solutions Provider. “Dankzij deze samenwerking zijn klanten van You Sure zeker van een automatische en vlekkeloze...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

“Belangrijke stap voor brede inzet SIVI All Finance Standaard”

“Belangrijke stap voor brede inzet SIVI All Finance Standaard”

SIVI heeft een mapping-API geïntroduceerd voor het vertalen van AFD 1.0-berichten naar AFD 2. Directeur Peter Mols: “Met deze mapping-API kunnen organisaties...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Kennisbank Data Exchange van start

Kennisbank Data Exchange van start

Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...