NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

Document via Pixabay

Het kiezen voor fiscale plaatsing is een afweging welke de erkend hypothecair planner maakt samen met de consument. Het verdient de aanbeveling dit zorgvuldig en goed onderbouwd vast te leggen in het advies richting de klant. Aldus de NVHP bij de publicatie van haar Actualiteiten onderzoek september 2020.

Het bestuur van de NVHP constateert dat “het beleid van de centrale overheid leidt tot elkaar tegenwerkende effecten. Enerzijds constateren wij een toename van box 3 leningen, deels aflossingsvrij, anderzijds zien wij dat het via fiscale maatregelen trachten geforceerd consumenten te stimuleren hun schuldpositie gedurende de looptijd van de hypothecaire lening te verlagen ertoe leidt dat een groeiende groep consumenten afziet van het benutten van de resterende fiscale maatregelen. Met name daar waar de consument ervoor kiest een lening te sluiten in box 3, en naar de mening van de NVHP is dit een naar verwachting steeds grotere groep consumenten, zal de adviseur een zwaardere adviesplicht hebben. Indien de consument ook bewust kiest om de hypotheekschuld gedurende de looptijd van de hypotheek níet in zijn geheel af te lossen, is dat een zorg voor de vereniging. Immers een lening dient altijd terug te worden betaald.”

Uit het NVHP-onderzoek blijkt dat bij gemiddeld negentien procent van de nieuw afgesloten hypothecaire financieringen de consument kiest voor een constructie waarbij de hypotheekrente niet op het belastbaar inkomen in mindering wordt gebracht. 92 procent van alle respondenten verwacht dat het aantal consumenten dat voor deze constructie zal kiezen in de komende jaren gaat stijgen.

Digitalisering

Uit het onderzoek komt verder onder meer naar voren dat de NVHP-leden grote behoefte hebben aan verdere voorlichting en ondersteuning bij de digitale inrichting van de werkprocessen en het borgen van digitale veiligheid. Het bestuur van de NVHP “deelt het belang dat leden aan deze onderwerpen geven. De digitale ontwikkelingen binnen het hypothecaire landschap gaan nu snel en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden voorspeld dat in de komende twee, drie jaar werkprocessen ingrijpend zullen veranderen. Dit zal gevolgen hebben voor de profielen van werkplekken, de breedte van de adviesgebieden maar ook voor de vergoedingsmodellen.”

 

Reactie toevoegen

 
Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Mogen verhuren is gunst, geen recht

Mogen verhuren is gunst, geen recht

(Rubriek Ken je Vak! in VVP 3, 2023) HYPOTHEKEN – De consument is het niet eens met het feit dat de bank hem geen toestemming geeft zijn woning, waarvoor...

Online acties vragen van consument extra aandacht

Online acties vragen van consument extra aandacht

(Rubriek Ken je vak! in VVP 3, 2023)  COMMUNICATIE – De digitale ontwikkelingen stellen consumenten in staat om, vaker dan in het verleden mogelijk was,...

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Achmea, Stichting CIS en het Verbond verkennen op dit moment een Digitaal Paspoort Verzekeren. Als het aan de EU en de Nederlandse overheid ligt, krijgen burgers...

Eigen woning niet naar box 3

Eigen woning niet naar box 3

Het kabinet is niet van plan de eigen woning naar box 3 te verplaatsen. Staatssecretaris Van Rij schrijft in antwoord op Kamervragen: "Gelet op de ontwikkeling van...

Vanuit eigen adviespakket actuele leninggegevens opvragen bij Florius

Vanuit eigen adviespakket actuele leninggegevens opvragen bij Florius

Florius implementeert een nieuwe mogelijkheid via HDN waarmee de adviseur de actuele leninggegevens van Florius-klanten direct kan opvragen in zijn eigen adviespakket....

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

HYPOTHEKEN – Niet ter discussie staat dat een adviseur een passend advies moet uitbrengen. De vraag is of dit advies voorafgaand aan de beslissing van de klant...

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

HYPOTHEKEN – Consumenten in deze klacht wensen een recreatiewoning te bouwen en willen hiervoor een financiering. Via een onafhankelijk financieel adviseur...