Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten

Logo Odin

Volgens de stichting Odin schrijft KIFiD aan consumenten die een woekerpolisklacht hebben dat ze vol zitten. De wachttijden lopen op tot meer dan een jaar. Volgens Odin wordt het woekerpolishouders zo veel te moeilijk gemaakt een snelle en eerlijke compensatie te krijgen.

Odin: "Via het KIFiD kunnen consumenten laagdrempelig een individuele claim indienen tegen een verzekeraar. In oktober 2014 besloot het KIFiD vele tientallen woekerpolisclaims in de ijskast te zetten. Men wilde wachten op de uitspraak van het Europese Hof inzake een in hoger beroep gewonnen zaak tegen Nationale Nederlanden, aangespannen door een woekerpolishouder. Deze uitspraak is al eind april gedaan, maar pas nu komt KIFiD met een reactie richting alle polishouders die een zaak bij het KIFiD hebben lopen. Het KIFiD schrijft nu, dat een beperkt aantal dossiers (waarvan al een zitting is geweest) wordt opgepakt waarbij de verwachting is dat deze dossiers begin 2016 worden afgerond. Pas daarna kunnen alle andere zaken die nu in de ijskast liggen in behandeling worden genomen. Veel woekerpolishouders wachten dan al meer dan een jaar op behandeling van hun dossier. Verzekeraars die met KIFiD dossiers worden geconfronteerd beantwoorden deze vaak met juridisch geweld, waardoor het ‘laagdrempelige’ klachteninstituut eerder een verzwaarde rechtbank lijkt. Procedures verlopen daardoor ook extreem traag. Claimexperts die consumenten ondersteunen moeten onevenredig veel tijd steken in de behandeling van zo’n dossier. De vertragingstactieken van verzekeraars zijn de perfecte ingrediënten om de consument (woekerpolishouder) en de eventueel ingehuurde expert uit te roken en het KIFiD te overbelasten."

 

 

Nieuwe strategieën

Volgens Odin zijn nieuwe strategieën nodig om uit de impasse geraken. Stichting ODIN heeft daarom, samen met diverse experts, een vernieuwde individuele claimprocedure ontwikkeld. "In die nieuwe procedure wordt meer aandacht besteed aan het persoonlijke verhaal van de woekerpolishouder en ligt de focus meer op het bereiken van een schikking voordat de zaak naar het KIFiD gaat. Daarnaast is ook een nieuwe, vereenvoudigde en meer betaalbare procedure via de rechter ontwikkeld, geschikt voor de hogere claims. Het opzetten van die laatste procedure vraagt echter een startinvestering, die de stichting via het aantrekken van een aantal kleinere investeerders wil realiseren."

Reactie toevoegen

 
"woekerpolis is niet dood, hij leeft"

"woekerpolis is niet dood, hij leeft"

Inschrijven voor de tweede woekertoer avond, woensdag 14 oktober in Utrecht, is niet meer mogelijk. "Er hebben zich meer dan 500 personen aangemeld om gratis...

"kom in actie als woekerpolishouder"

"kom in actie als woekerpolishouder"

Kom in actie als gedupeerde woekerpolishouder. Dat was de boodschap van de reportage zaterdagavond op NPO2. Het programma was mede gemaakt door reporter Henk Valk,...

Dijsselbloem: geheime schikking woekerpolis geoorloofd

Dijsselbloem: geheime schikking woekerpolis geoorloofd

Er is niets tegen geheime schikkingen inzake woekerpolissen, aldus minister Jeroen Dijsselbloem afgelopen donderdag in de Tweede Kamer. ASR zou tientallen gedupeerden...

Veh: "woekerpolis meteen repareren"

Veh: "woekerpolis meteen repareren"

Als een woekerpolis kan worden verbeterd, moet de verzekeraar dit direct en zelfstandig doen. Dat vindt Vereniging Eigen Huis (VEH). "Het is goed dat de AFM...

Niet activeren woekerpolishouder komt verzekeraar duur te staan

Niet activeren woekerpolishouder komt verzekeraar duur te staan

Het nieuwe BGfo-artikel 81b legt levensverzekeraars de wettelijke verplichting op houders van beleggingsverzekeringen te activeren. Maar wat voor boete staat er...

Afm: boete voor slechte info over woekerpolis

Afm: boete voor slechte info over woekerpolis

De AFM kan sinds 18 juli handhavingsmaatregelen nemen tegen verzekeraars die klanten niet goed informeren over woekerpolissen. Aldus een mededeling van Financiën....

Kifid hervat behandeling woekerpolisdossiers

Kifid hervat behandeling woekerpolisdossiers

Klagers in woekerpoliszaken bij Kifid hebben acht weken de tijd gekregen om hun dossier aan te vullen na de uitspraak op 29 april van het Europese Hof. Daarna krijgen...

Nn houdt vast aan standpunt inzake woekerpolis

Nn houdt vast aan standpunt inzake woekerpolis

NN houdt ook bij de presentatie van haar cijfers over het eerste kwartaal vol dat de uitspraak op 29 april van het Europese Hof in haar voordeel is. Die cijfers...

"verplicht verzekeraars tot reparatie woekerpolis"

"verplicht verzekeraars tot reparatie woekerpolis"

De overheid moet verzekeraars verplichten om woekerpolissen eenzijdig te verbeteren. Ook als de klant geen interesse toont voor verbetering van deze beleggingsverzekeringen. Aldus...

Odin: stijgende beurs nekt woekerpolishouder

Odin: stijgende beurs nekt woekerpolishouder

"De beurzen breken record na record. En dat is goed nieuws voor alle beleggingsproducten in Nederland, dus ook voor woekerpolissen. Maar schijn bedriegt, want...