Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten

Logo Odin

Volgens de stichting Odin schrijft KIFiD aan consumenten die een woekerpolisklacht hebben dat ze vol zitten. De wachttijden lopen op tot meer dan een jaar. Volgens Odin wordt het woekerpolishouders zo veel te moeilijk gemaakt een snelle en eerlijke compensatie te krijgen.

Odin: "Via het KIFiD kunnen consumenten laagdrempelig een individuele claim indienen tegen een verzekeraar. In oktober 2014 besloot het KIFiD vele tientallen woekerpolisclaims in de ijskast te zetten. Men wilde wachten op de uitspraak van het Europese Hof inzake een in hoger beroep gewonnen zaak tegen Nationale Nederlanden, aangespannen door een woekerpolishouder. Deze uitspraak is al eind april gedaan, maar pas nu komt KIFiD met een reactie richting alle polishouders die een zaak bij het KIFiD hebben lopen. Het KIFiD schrijft nu, dat een beperkt aantal dossiers (waarvan al een zitting is geweest) wordt opgepakt waarbij de verwachting is dat deze dossiers begin 2016 worden afgerond. Pas daarna kunnen alle andere zaken die nu in de ijskast liggen in behandeling worden genomen. Veel woekerpolishouders wachten dan al meer dan een jaar op behandeling van hun dossier. Verzekeraars die met KIFiD dossiers worden geconfronteerd beantwoorden deze vaak met juridisch geweld, waardoor het ‘laagdrempelige’ klachteninstituut eerder een verzwaarde rechtbank lijkt. Procedures verlopen daardoor ook extreem traag. Claimexperts die consumenten ondersteunen moeten onevenredig veel tijd steken in de behandeling van zo’n dossier. De vertragingstactieken van verzekeraars zijn de perfecte ingrediënten om de consument (woekerpolishouder) en de eventueel ingehuurde expert uit te roken en het KIFiD te overbelasten."

 

 

Nieuwe strategieën

Volgens Odin zijn nieuwe strategieën nodig om uit de impasse geraken. Stichting ODIN heeft daarom, samen met diverse experts, een vernieuwde individuele claimprocedure ontwikkeld. "In die nieuwe procedure wordt meer aandacht besteed aan het persoonlijke verhaal van de woekerpolishouder en ligt de focus meer op het bereiken van een schikking voordat de zaak naar het KIFiD gaat. Daarnaast is ook een nieuwe, vereenvoudigde en meer betaalbare procedure via de rechter ontwikkeld, geschikt voor de hogere claims. Het opzetten van die laatste procedure vraagt echter een startinvestering, die de stichting via het aantrekken van een aantal kleinere investeerders wil realiseren."

Reactie toevoegen

 
Odin stuurt Actieplan Woekerpolis naar Tweede Kamer

Odin stuurt Actieplan Woekerpolis naar Tweede Kamer

Stichting Odin heeft het Actieplan Woekerpolis naar de Tweede Kamer gestuurd. Het plan bevat negen acties om de woekerpolis uit te bannen. Odin-voorzitter Jeffrey...

Europees oordeel over woekerpolis op 29 april

Europees oordeel over woekerpolis op 29 april

Het Europese Hof van Justitie doet op 29 april uitspraak in de woekerpoliszaak waarin NN ervan wordt beticht onvoldoende duidelijk te zijn geweest over de eerste...

Boete voor verzekeraar als hij woekerpolishouder niet activeert

Boete voor verzekeraar als hij woekerpolishouder niet activeert

Mosterd na de maaltijd? Financiën wil de AFM de bevoegdheid geven verzekeraars te beboeten als ze te weinig werk maken van activeren van woekerpolishouders....

AFM onderzoekt kwaliteit hersteladvies

AFM onderzoekt kwaliteit hersteladvies

Verzekeraars hebben duidelijk meer woekerpolishouders geactiveerd, stelt de AFM. Maar: "Een verkennend onderzoek geeft aanleiding tot een vervolgonderzoek naar...

Activeren woekerpolishouder kost gemiddeld 6 uur

Activeren woekerpolishouder kost gemiddeld 6 uur

Financiën denkt dat verzekeraars gemiddeld 6 uur kwijt zijn aan het activeren en hersteladviseren van een woekerpolishouder. Oftewel 210 euro, want Financiën...

Consumentenclaim: radiospots om woekerpolishouders in beweging te krijgen

Consumentenclaim: radiospots om woekerpolishouders in beweging te krijgen

ConsumentenClaim is gestart met radiospotjes om woekerpolishouders te bewegen in actie te komen.   Tevens is de website vernieuwd. ConsumentenClaim: "Er...

A.s.r. schakelt Annemarie van Gaal in bij activeren woekerpolishouder maar adviseur weet van niks

A.s.r. schakelt Annemarie van Gaal in bij activeren woekerpolishouder maar adviseur weet van niks

A.s.r. heeft 'superondernemer' Annemarie van Gaal in de strijd geworpen om houders van woekerpolissen in beweging te krijgen. Een adviseur meldt dat een van zijn...

"70 procent woekerpolisadvies deugt niet meer"

"70 procent woekerpolisadvies deugt niet meer"

Volgens Stichting Odin deugt 70 procent van de woekerpolisadviezen niet meer. Uit interne analyse blijkt dat in 70 procent van de gevallen het beleggingsrisicoprofiel...

"laat verzekeraar betalen voor elke woekerpolis die hij nog in portefeuille heeft"

"laat verzekeraar betalen voor elke woekerpolis die hij nog in portefeuille heeft"

Jeffrey Leichel, voorzitter Stichting Odin, doet in een column op Biflatie.nl nieuwe voorstellen om af te rekenen met het woekerpolisdossier. Leichel: "Er is...

Eigen Huis steunt burgerinitiatief woekerpolis

Eigen Huis steunt burgerinitiatief woekerpolis

Vereniging Eigen Huis steunt een nieuw burgerinitiatief dat beoogt alle nog lopende woekerpolissen in een keer te herstellen. "Dit initiatief sluit goed aan...