Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten

Logo Odin

Volgens de stichting Odin schrijft KIFiD aan consumenten die een woekerpolisklacht hebben dat ze vol zitten. De wachttijden lopen op tot meer dan een jaar. Volgens Odin wordt het woekerpolishouders zo veel te moeilijk gemaakt een snelle en eerlijke compensatie te krijgen.

Odin: "Via het KIFiD kunnen consumenten laagdrempelig een individuele claim indienen tegen een verzekeraar. In oktober 2014 besloot het KIFiD vele tientallen woekerpolisclaims in de ijskast te zetten. Men wilde wachten op de uitspraak van het Europese Hof inzake een in hoger beroep gewonnen zaak tegen Nationale Nederlanden, aangespannen door een woekerpolishouder. Deze uitspraak is al eind april gedaan, maar pas nu komt KIFiD met een reactie richting alle polishouders die een zaak bij het KIFiD hebben lopen. Het KIFiD schrijft nu, dat een beperkt aantal dossiers (waarvan al een zitting is geweest) wordt opgepakt waarbij de verwachting is dat deze dossiers begin 2016 worden afgerond. Pas daarna kunnen alle andere zaken die nu in de ijskast liggen in behandeling worden genomen. Veel woekerpolishouders wachten dan al meer dan een jaar op behandeling van hun dossier. Verzekeraars die met KIFiD dossiers worden geconfronteerd beantwoorden deze vaak met juridisch geweld, waardoor het ‘laagdrempelige’ klachteninstituut eerder een verzwaarde rechtbank lijkt. Procedures verlopen daardoor ook extreem traag. Claimexperts die consumenten ondersteunen moeten onevenredig veel tijd steken in de behandeling van zo’n dossier. De vertragingstactieken van verzekeraars zijn de perfecte ingrediënten om de consument (woekerpolishouder) en de eventueel ingehuurde expert uit te roken en het KIFiD te overbelasten."

 

 

Nieuwe strategieën

Volgens Odin zijn nieuwe strategieën nodig om uit de impasse geraken. Stichting ODIN heeft daarom, samen met diverse experts, een vernieuwde individuele claimprocedure ontwikkeld. "In die nieuwe procedure wordt meer aandacht besteed aan het persoonlijke verhaal van de woekerpolishouder en ligt de focus meer op het bereiken van een schikking voordat de zaak naar het KIFiD gaat. Daarnaast is ook een nieuwe, vereenvoudigde en meer betaalbare procedure via de rechter ontwikkeld, geschikt voor de hogere claims. Het opzetten van die laatste procedure vraagt echter een startinvestering, die de stichting via het aantrekken van een aantal kleinere investeerders wil realiseren."

Reactie toevoegen

 
Achmea moet klant met woekerpolis 20.000 euro betalen

Achmea moet klant met woekerpolis 20.000 euro betalen

Achmea moet aan een klant met een woekerpolis ongeveer 20.000 euro schadevergoeding betalen, aldus klachteninstituut Kifid.   Een eerdere tegemoetkomingsregeling...

Consumentenbond sommeert ASR

Consumentenbond sommeert ASR

ASR is door de Consumentenbond gesommeerd om alle gedupeerden met een woekerpolis genaamd Waerdye redelijk te compenseren en niet alleen de klanten waarmee ASR een...

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

De hersteloperatie woekerpolis is mislukt. Dat zegt Stichting Odin na analyse van de AFM-rapportages nazorg beleggingsverzekeringen van de afgelopen jaren. "Volgens...

Ab flipse tweet eigen woekerpolis

Ab flipse tweet eigen woekerpolis

Ab Flipse, voorzitter Vereniging Woekerpolis, toont in een tweet de offerte voor zijn eigen woekerpolis afgesloten in 1996. Het prognoserendement daarin: 8 procent....

Odin komt met claim- en Hypopakket

Odin komt met claim- en Hypopakket

Stichting Odin heeft voor adviseurs het Claimpakket en het Hypopakket ontwikkeld. Met het ClaimPakket kunnen intermediairs zelfstandig een berekening maken van de...

Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Klanten die woekerpolissen kochten via grote verkooporganisaties zijn veel slechter uit dan klanten die hun woekerpolis bij een lokale tussenpersoon afsloten. Verzekeraars...

Merkwaardige desinteresse bij klanten

Merkwaardige desinteresse bij klanten

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen,...

"van verborgen kosten naar verborgen compensatie"

"van verborgen kosten naar verborgen compensatie"

A.s.r. kreeg er maandagavond flink van langs in Radar, omdat de verzekeraar geen openheid geeft over de berekening van de woekerpoliscompensatie. Philippe Wits (foto),...

'woekerpolis' haalt nieuwste album asterix

'woekerpolis' haalt nieuwste album asterix

De term 'woekerpolis' is inmiddels zo ingeburgerd dat ze terug te vinden is in het nieuwste album van Asterix, 'De papyrus van Caesar'. 'Woekerpolis' is in de Nederlandse...

Kosten woekerpolis hoefden niet specifiek benoemd

Kosten woekerpolis hoefden niet specifiek benoemd

Als de consument de kosten van zijn beleggingsverzekering kon zien aan de hand van het verschil tussen premie en daadwerkelijke inleg, is de verzekeraar niet tekort...