Omslag op woningmarkt zorgt voor versnellingen binnen sector
Veel geldverstrekkers zetten momenteel stappen om te komen tot een betere dienstverlening en samenwerking met hun adviseurs, ziet De Hypotheekshop. De adviesketen: “Denk aan inzage van bestaande hypotheken, het genereren van adviessignalen, portals voor het doorvoeren van mutaties en het opstellen van beheergidsen (als tegenhanger van de acceptatiegids). Ook wordt er ingezet op koppeling met de eigen CRM van intermediairs middels HDN (zogeheten IA-IX berichten) of api’s en het indienen van beheeraanvragen via HDN (BX).
“Verbeterpunten die worden aangedragen door adviseurs zijn de bereikbaarheid en het kennisniveau van medewerkers en de soms lange wachttijden voor het doorvoeren van mutaties. Wettelijk gezien is er een ongelijk speelveld tussen aanbieder en adviseur, waarbij voor adviseurs adviesvereisten gelden bij het muteren van hypotheken, zoals verhoging in verband met verduurzaming. Deze zijn er niet als klanten zelf rechtstreeks bij financiers terecht kunnen. Geldverstrekkers zouden hierin meer de samenwerking met de adviseurs moeten zoeken.”
Door de enorme drukte van de laatste jaren was er niet altijd voldoende capaciteit voor bestaande klanten. Dat geldt niet alleen voor adviseurs, ook bij geldverstrekkers had de backoffice niet de grootste prioriteit. Als gevolg van het terugvallen van de hypotheekmarkt, de druk om te verduurzamen en de verwachting dat bestaande klanten met een lage rente in de toekomst minder vaak van financier zullen veranderen, neemt het belang van goed beheer snel toe, aldus De Hypotheekshop.
Reactie toevoegen
Hypotheekshop pleit voor doorgeefhypotheek
"Gezien de demografische ontwikkelingen en het feit dat mensen die in scheiding liggen niet altijd hun hypotheekrente kunnen meenemen, zou er de komende jaren wel...
Verschil in leenbedrag tussen doorstromers met en zonder meeneemhypotheek wordt groter
De maand februari noteerde 31.000 hypotheekaanvragen (via HDN) en daarmee kwam de teller voor het eerst in vier maanden weer boven de grens van 30.000 aanvragen...
Hypotheekshop: funderingsproblematiek wordt issue
"Funderingsproblematiek zou wel eens de volgende issue kunnen worden waar geldverstrekkers en kopers scherper op gaan letten", aldus De Hypotheekshop. "Informatie...
Meeneemhypotheek schudt hypotheeklandschap op
De toename van het percentage hypotheekaanvragen is voor een groot deel te verklaren door de meeneemhypotheek, aldus De Hypotheekshop. In de helft van alle aanvragen...
Hypotheekshop: sterke opkomst verhuisregeling en desktoptaxatie
"Indirect zorgde de fors hogere hypotheekrente in het laatste kwartaal van 2022 voor een afname van twee van de belangrijkste hypotheekvoorwaarden van de afgelopen...
Adviseurs vergeten bestaande relatie niet
Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...
Hypotheekshop: grote kans op verdere daling hypotheekrente
De Hypotheekshop heeft over de afgelopen acht jaar in kaart gebracht wat de marge geldverstrekkers (verschil hypotheekrente en kapitaalmarktrente) op weekbasis was...
Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur
Jonge huizenkopers tot 35 jaar krijgen weer een voet tussen de deur op de huizenmarkt. Zo was bij deze leeftijdscategorie in december sprake van een stijging van...
Aantal hypotheekaanvragen met ruim zeven procent gedaald
Het jaar 2022 wordt gekenmerkt door een duidelijke omslag binnen de hypotheekmarkt. HDN registreerde in totaal 521.433 hypotheekaanvragen, ruim zeven procent minder...
Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt
Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...